Den store satsning på mobil understøttelse af hjemmeplejen i Danmark er blevet forsinket af tekniske problemer.
TDC erkender, at de Qtek-enheder, som mange kommuner har købt var ramt af softwarefejl.
Fejlene har betydet, at Velfærdministeriet tidligere i denne uge måtte frembringe en dispensationsordning, så kommunerne kan overføre penge til mobile løsninger til næste år.
Pengene kommer fra en pulje på 317 millioner kroner, som skulle være brugt inden udgangen af i år.
Kommunernes forening KL mener, at leverandørerne har ansvaret for forsinkelserne. En af de leverandører KL kritiserer er TDC.
Problemer
Eivind Jørgensen, sales manager i Mobil og Konvergens hos TDC, som har håndteret opgaven forklarer, at TDC er stødt på en række problemer i projektet.
"Vi har haft en Qtek terminal fra HTC , og vi har haft nogle udfordringer med terminalerne," siger Eivind Jørgensen.
Han fortæller, at TDC lige for tiden er ved at teste en softwareopdatering.
"Vi har måttet opgradere software-setup i terminalerne. Vi opdaterer lige nu omkring 14 kommuner," siger Eivind Jørgensen.
Ud over de tekniske problemer med Qtek-enhederne har flere kommuner oplevet problemer med mobildækningen i nogen områder. Det arbejder TDC også på at løse.
Eivind Jørgensen forklarer, at softwareproblemerne også har forstærket de problemer.
"Fejlen i softwaren kan også gøre, at det umiddelbart ser ud som om der ikke er dækning, så det er ikke alene dårlig dækning," siger Eivind Jørgensen.
Omfattende opgave
Omkring 80.000 medarbejdere i kommunerne skal understøttes af de mobile løsninger. Derfor mener Eivind Jørgensen også, at TDC også har gjort sig nogle nye erfaringer undervejs.
"Man skal sætte det her projekt i kontekst, fordi det er det største projekt, hvor man har udstyret så stor en medarbejdergruppe med en lomme-computer," siger Eivind Jørgensen.
Mens kommunerne og KL har udtrykt skuffelse over, at leverandørerne ikke har leveret tilfredsstillende teknik, så mener Eivind Jørgensen, at TDC har klaret opgaven så godt som muligt.
"Vi har haft kapaciteten til det her, fordi vi har løst problemerne," siger Eivind Jørgensen, som dog tilføjer, at de tekniske vanskeligheder med Qtek-enheden er kommet lidt bag på firmaet.