Først efter tre dage besluttede TV 2 at fortælle brugerne, at der var problemer med bannere på forsiden af tv2.dk.
Lars Bernt, som er kommerciel direktør for TV 2 Interaktiv, forklarer, at der er blevet arbejdet på at identificere og rette op på problemet hele weekenden.
Først søndag aften opgav TV 2 at løse problemet og blokerede bannerne.
Den lange reaktionstid tilskriver Lars Bernt, at det var svært at finde problemerne.
Dramatisk beslutning
"Vi ville se, hvor stort omfanget var. Det var meget svært for os at fange den og se den. I aftes besluttede vi os for at stoppe. Så vi gjorde det så hurtigt, som vi kunne, efter at have vurderet omfanget ," siger Lars Bernt, som tilføjer, at det var en dramatisk beslutning at blokere bannere på en af landets mest besøgte sider.
Han fortæller, at alle de bannere, som er spreder FiksDinPC-programmet nu er blokeret.
Stadig i alarmberedskab
I løbet af formiddagen har TV 2 haft flere møder med de parter, der er involveret, men Lars Bernt kan endnu ikke sige, hvilke konsekvenser problemerne får i fremtiden.
"Vi skal lige være helt sikre på, hvad det er. Vi er stadig i red alert mode. Det er klart, at det vil få konsekvenser for, hvordan vi gør tingene fremover," siger Lars Bernt.
TV 2 havde svært ved at fange problemerne, fordi de problematiske bannere kun kom på siden med meget lav frekvens.
"Vi har selv prøvet at estimere, hvor mange, der har set bannerne. Det skal tages med et gran salt, men vi regner med, at 600-700 har været identificeret," siger Lars Bernt,
Han understreger, at det ikke er alle, der har accepteret at downloade FiksDinPC-programmet.
Meld ud straks
Shehzad Ahmad, der leder DK-Cert, mener, at vi vil komme til at se endnu flere sager, hvor bannerannoncer bruges til at sprede virus.
"Der har været flere og flere eksempler. Det er en tendens, og vi kommer til at se mere til det. Det er let at lave, og det er svært at fange," siger Shehzad Ahmad.
DK-Cert som er med til at koordinere indsatsen på it-sikkerhedsområdet i Danmark og Shehzad Ahmad kender til endnu flere sager, hvor bannere er brugt til at distribuere virus. Men han må ikke fortælle om dem.
"Det er i høj grad et spørgsmål om image, at virksomhederne ikke melder ud," siger Shehzad Ahmad, der mener, at den filosofi er helt forkert.
"Så snart man selv er klar over det, så er det bedst at melde ud til brugerne, at de skal passe på, fordi der sker sådan og sådan, og man arbejder på at løse problemerne," konstaterer han.
Shehzad Ahmad mener, at det er meget svært helt at undgå problemer med bannere, der snyder brugerne.
"Det man bør gøre er at lave kontrolprocedurer, der gør at man tjekker underleverandørerne, og deres procedurer," lyder rådet fra Shehzad Ahmad.