Computerworld News Service:
Mediegruppen Vivendi har planer om at opkøbe aktiemajoriteten i spilfirma-giganten Activision og overføre dens spil til sin egen platform. Dermed vil Vivendi blive verdens største udbyder af computerspil.
Handlen, der blev offentliggjort søndag, afstedkommer oprettelsen af et nyt firma, Activision Blizzard, der således vil have to af de mest populære spil i sit katalog: Activisions konsolbaserede Guitar Hero og Blizzards onlinespil World of Warcraft.
Blandt Activisions andre populære spil findes Call of Duty, Tony Hawk-serien og Spiderman. Blizzard er kendt for spil som Starcraft, Warcraft og Diablo.
Større end EA
Købet sammenfører Activisions styrke på konsolmarkedet med Vivendis styrke på onlinemarkedet. Vivendi har flere end ni millioner registrerede bruger af deres onlinespil.
Vivendi køber 52 procent af aktierne i Activision. Activision Blizzard vil have en samlet omsætning, for 2007, på 19 milliarder kroner, hvilket vil bringe dem foran softwareudgiveren EA [Electronic Arts], der havde en indtjening på 15,5 milliarder kroner i deres seneste regnskabsår.
Oversat af Bo Madsen.