På nettet kommunikerer alle på lige vilkår.
Det har rigtig mange mennesker fundet ud af, men medier og erhvervsliv har ikke. Og heller ikke politikere, som valgkampen viste.
Holdningen er stadig den gode gamle: Der er os og dem.
Os, der informerer, og dem, der konsumerer informationen.
Vi fortæller, hvordan verden hænger sammen. Vi formidler vores budskaber. Og de – de såkaldte brugere – konsumerer informationen.
Man har så fundet på ordet brugergenereret indhold.
Sekundært indhold
Som ordet antyder, er der tale om sekundært indhold. Det er ikke rigtigt indhold, for det er kun os, der kan lave det. Vi gør, som vi plejer, men giver lidt plads til såkaldt brugergenereret indhold, når nu brugerne så gerne vil.
Det vil de, og de vil meget mere.
Under valgkampen var der mange bloggende politikere – og så kunne brugerne allernådigst skrive en kommentar til oraklernes visdomsord.
Der var meget få politikere, der vendte rollerne og kommenterede andres blogs, selvom de uden tvivl kunne nå mange flere vælgere ved at kommentere veletablerede og velbesøgte blogs i stedet for at oprette deres egne et par uger før valget.
Erhvervslivet informerer på deres websteder, og nogle få af dem har et lille hjørne til nøje redigeret brugergenereret indhold.
Det er ikke godt nok, og derfor blomstrer uafhængige websteder, hvor man kan anmelde produkter og kritisere butikker.
En undersøgelse fra EIAA (European Interactive Advertising Association) af europæernes brug af internet viser blandt andet, at hele 26 procent skriver anmeldelser og anbefalinger af produkter – en stigning på 42 procent på et år.
Det vil nok komme lidt bag på erhvervslivet, men nu er det altså dem, der skal opsøge de websteder, hvor de bliver kritiseret, og forholde sig til kritikken der. Der er ikke mere os og dem.
Et stykke vej endnu
Medierne er gået lidt længere, men der er dog et stykke vej til svenske tilstande, hvor Metro og Aftonbladet er begyndt at betale de bloggere på deres blognetværk, der genererer mest trafik.
Førnævnte undersøgelse viser også, at deltagelse i sociale medier som Facebook er den tredje mest populære aktivitet på nettet - kun overgået af informationssøgning og e-mail.
Sociale medier er populære, fordi man kan deltage.
Der er ikke længere noget, der hedder brugere – alle er deltagere.
Der er ikke noget, der hedder os og dem. Der er ikke længere nogen, der kan kontrollere informationen. Alle kommunikerer på lige vilkår.
Det hele er os.
De skal nok finde ud af det – politikerne, erhvervslivet og medierne – for det er de nødt til.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.