Artikel top billede

Nu er det altså slut med os og dem

Klumme: Der er ikke længere noget, der hedder os og dem. Der er ikke længere nogen, der kan kontrollere informationen. Alle kommunikerer på lige vilkår. Det hele er os.

På nettet kommunikerer alle på lige vilkår.

Det har rigtig mange mennesker fundet ud af, men medier og erhvervsliv har ikke. Og heller ikke politikere, som valgkampen viste.

Holdningen er stadig den gode gamle: Der er os og dem.

Os, der informerer, og dem, der konsumerer informationen.

Vi fortæller, hvordan verden hænger sammen. Vi formidler vores budskaber. Og de – de såkaldte brugere – konsumerer informationen.

Man har så fundet på ordet brugergenereret indhold.

Sekundært indhold

Som ordet antyder, er der tale om sekundært indhold. Det er ikke rigtigt indhold, for det er kun os, der kan lave det. Vi gør, som vi plejer, men giver lidt plads til såkaldt brugergenereret indhold, når nu brugerne så gerne vil.

Det vil de, og de vil meget mere.

Under valgkampen var der mange bloggende politikere – og så kunne brugerne allernådigst skrive en kommentar til oraklernes visdomsord.

Der var meget få politikere, der vendte rollerne og kommenterede andres blogs, selvom de uden tvivl kunne nå mange flere vælgere ved at kommentere veletablerede og velbesøgte blogs i stedet for at oprette deres egne et par uger før valget.

Erhvervslivet informerer på deres websteder, og nogle få af dem har et lille hjørne til nøje redigeret brugergenereret indhold.

Det er ikke godt nok, og derfor blomstrer uafhængige websteder, hvor man kan anmelde produkter og kritisere butikker.

En undersøgelse fra EIAA (European Interactive Advertising Association) af europæernes brug af internet viser blandt andet, at hele 26 procent skriver anmeldelser og anbefalinger af produkter – en stigning på 42 procent på et år.

Det vil nok komme lidt bag på erhvervslivet, men nu er det altså dem, der skal opsøge de websteder, hvor de bliver kritiseret, og forholde sig til kritikken der. Der er ikke mere os og dem.

Et stykke vej endnu

Medierne er gået lidt længere, men der er dog et stykke vej til svenske tilstande, hvor Metro og Aftonbladet er begyndt at betale de bloggere på deres blognetværk, der genererer mest trafik.

Førnævnte undersøgelse viser også, at deltagelse i sociale medier som Facebook er den tredje mest populære aktivitet på nettet - kun overgået af informationssøgning og e-mail.

Sociale medier er populære, fordi man kan deltage.
Der er ikke længere noget, der hedder brugere – alle er deltagere.

Der er ikke noget, der hedder os og dem. Der er ikke længere nogen, der kan kontrollere informationen. Alle kommunikerer på lige vilkår.

Det hele er os.

De skal nok finde ud af det – politikerne, erhvervslivet og medierne – for det er de nødt til.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere