Artikel top billede

Den bedste valgkamp i mands minde

Klumme: Politikerne har taget de nye medier til sig, og de har været flittige gæster både på nettet og på værtshusene. Tak for det.

I det øjeblik valget blev udskrevet, kastede kandidaterne sig over nettet for at nå ud til vælgerne.

De vidste, hvad de skulle gøre, for de havde hundrede års erfaring med demokrati og var børn af en politisk kultur, hvor samtalen og debatten er en hjørnesten.

Først kastede de sig over medier, der gav mulighed for dialog. Enhver artikel med et politisk emne i avisen.dk, computerworld.dk og andre medier med kommentarfunktion, blev straks kommenteret af en eller flere kandidater.

Ofte udviklede det sig til lange debatter, hvor kandidater og vælgere i en rodet blanding kastede argumenter, statistikker og analyser efter hinanden, så røgen stod fra tastaturene.

Det var ikke altid kønt, men det var valgkamp.

Bloggens indtog

I valgkampens første uge bredte debatten sig til de politiske blogs. Snaphanen.dk, jarlcordua.dk, uriasposten.net og dansk-politik.dk blev de centrale kamppladser, hvor kandidater fra alle partier gav deres besyv med og ikke lod hinanden slippe afsted med hurtige halvløgne.

Kandidaterne vidste, at denne debatform ikke var egnet til lange udredninger. De argumenterede og modargumenterede kort og præcist og med links til partiernes websteder, hvor partiprogrammer og uddybende artikler understøttede deres argumenter.

I partihovedkvarterene havde man travlt med at omskrive og organisere materialet på webstederne, så det var nemt for kandidaterne at linke til, og så det redegjorde kort og præcist for partiernes hovedsynspunkter.

Vælgerne elskede det og deltog lystigt. Der var en del perfide indlæg og en del, der var egnede til injuriesager, men de blev ignoreret.


Menneskene bag plakaterne
I valgkampens anden uge blomstrede debatten op på lokale debatfora. Kandidater og vælgere i de forskellige opstillingskredse fandt sammen i lokale blogs, grupper på Facebook og andre steder, hvor de debatterede lystigt.

Nu lærte vælgerne deres lokale kandidater at kende på holdninger og politik og ikke som ansigter på valgplakater.

Der blev ofte arrangeret spontane valgmøder i de lokale fora. Et par kandidater kunne aftale at mødes på det lokale værtshus med få timers varsel.

De første par gange var det meget forbløffede værtshusholdere, der pludselig så deres etablissementer overrendt af politikere og vælgere, der i løbet af ingen tid havde udnævnt en ordstyrer og var i gang.

Der var ofte adskillige webcams og livebloggere, som rapporterede tilbage til det lokale debatforum, og det hele var overstået lige så hurtigt, som det begyndte.

Kræfterne slap op

I valgkampens tredje og sidste uge blev det måske lidt for meget. Debatindlæggene strømmede ind alle døgnets timer.

Trætheden meldte sig, og der røg nogle finker af panden. Man sagde noget, man nok ville fortryde senere, og der var lidt for meget copy-paste, fordi kræfterne slap op, og det var svært at holde hovedet klart.

Men det blev hurtigt glemt, for det var en fantastisk valgkamp. Den bedste i mands minde.

Tak til politikerne, der virkelig har forstået de nye medier. Gid jeg kunne stemme på jer allesammen.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere