Artikel top billede

Vi kender indholdet i videoerne på forhånd, og derfor bliver de aldrig online-baskere, der bringer budskaberne videre til nye grupper.

Politiske film-klip på nettet er for dødssyge

Folketingsvalg 2007: Politiske film-klip på nettet rykker slet ikke. Det skyldes, at vi kender budskabet i forvejen. Og hvad skal man så bruge det til?

I denne valgkamp benytter samtlige partier film-klip som kampagnemateriale på deres websider.

Men der mangler bid i film-klipmaterialet, før det for alvor kan rykke stemmer.

Vi kender indholdet på forhånd og derfor bliver film-kliperne ikke sendt rundt i online-netværket, hvilket er et af kriterierne for en ægte online-basker, der kan sprede budskaber, lyder det fra både reklamebranche og internet-forskere.

Blenderen, der blev verdensberømt

Den mest populære platform til distributionen er YouTube, der bruges af næsten alle partier.

En succesfilm-klip på YouTube opstår når brugerne videresender materialet, og der er flere eksempler på firmaer, der bevidst og meget dygtigt bruger film-kliperne til at sprede deres markedskampagner.

En af de mest kendte er firmaet Blendtec, der sælger køkkenværktøjer. Virksomhedens kampagne for blendere er en af de helt store markedsføringssucceser på nettet.

Film-kliperne går ganske simpelt ud på, at vise at Blendtecs blendere har mange kræfter, hvilket illustreres ved, at man blander alt fra Appels iPhone til golfbolde.

Optagelserne opnåede hurtigt kultstatus. De er blevet set af millioner af internetbrugere, og firmaet er blevet kendt over hele kloden.

En film-klip har i samspil med netbrugerne således biddraget til en enorm omtale - et internetfænomen, som de danske valgfilm-kliper aldrig kommer i nærheden af.

Vi kender indholdet på forhånd

De lave klik-tal på partiernes web-film-kliper skyldes ifølge en forsker i informations- og medievidenskab, at film-kliperne er alt for kedelige.

"De film-kliper, der slår igennem er sjove, anderledes eller tankevækkende, hvilket ikke er tilfældet for langt størstedelen af det materiale, partierne udsender i øjeblikket, siger Jakob Linaa Jensen, adjunkt, Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet.

Ønsker partierne for alvor høje klik-rater på deres valgfilm-kliper, skal de droppe forudsigeligheden, lyder rådet fra reklamemanden.

"Hvis en film-klip har en forventet afsender med et forventet budskab, har den ikke en bred appel. Den henvender sig til en snæver målgruppe, og egner sig ikke til at blive sendt rundt i netværket, som man kender det fra de populære film på eksempelvis YouTube," siger Carsten Gottschalck Vigh, strategisk direktør i Atmosphere Coh, der har specialiseret sig i digital kommunikation og – branding.

"Hvis man vil opnå den effekt, skal der være en skarp kant, et nyt budskab eller en humoristisk tilgangsvinkel. En film-klip, der fortæller at Ny Alliance vil sænke skatten til 40 procent, indeholder ikke disse elementer," siger han.

S er YouTube-topscorer

Et kig på spidskandidaternes film-klipindslag viser, at de danske politikeres film-klipmateriale i stort omfang har lave klik-tal.

Enhedslistens valgfilm-klip er i skrivende stund blevet set at knap 1200 mennesker, Pia Kjærsgaards (DF) første film-klipdagbogsklip af 1600 mennesker og Villy Søvndals (SF) valgkommentar fra den 27.oktober er set af 308 personer.

Der er dog undtagelser og Helle Thorning-Schmidt (S) er den politiske topscorer på YouTube, med klippet "Valg og velfærd", som er blevet vist mere end 12.000 gange.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktur

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere