Skatteministeren Kristian Jensen (V) måtte i går gå den tunge gang til Folketingets finansudvalg med en ekstraregning på lige omkring 70 millioner kroner.
Det er det omfattende eIndkomst-projekt, der er blevet de mange millioner dyrere.
Skatteminister Kristian Jensen fortæller, at de oprindelige beregninger skete ud fra meget begrænsede oplysninger.
Da det oprindelige estimat blev fremlagt i Finansudvalget, var udgiften 31 millioner kroner.
Det beløb var dog kun udviklingsomkostningerne til selve registret. Alle de afledte omkostninger kom først med sidste år, hvor udgiften bliev vurderet til 94 millioner kroner.
Da Folketingets finansudvalg behandlede sagen i går var beløbet steget til 159 millioner kroner.
"Vi valgte at sætte i gang hurtigt, så man havde ikke fra starten et tilbud fra branchen på hvad det skulle koste," forklarer ministeren, som erkender, at det måske gik for hurtigt.
"I de første overslag havde vi ikke mulighed for at vurdere alle udgiftsområder," forklarer ministeren.
Store forventninger
Registeret skal samle alle indkomstoplysninger om danskerne, så offentlige systemer på tværs af stat og kommuner kun behøver at trække oplysninger fra et sted.
Projektet er et af Skatteministeriets prestigeprojekter, og de øgede udgifter får ikke Kristian Jensen til at ryste på hånden.
"Jeg vil bare fremhæve, at allerede det første år forventer A-kasserne at kunne spare 180 millioner kroner," siger Kristian Jensen og tilføjer, at kommunerne også regner med besparelser på omkring 50 millioner.
"Så vi vil allerede i løbet af det første år have et positivt resultat," siger Kristian Jensen
Kristian Jensen fortæller, at klarlægning af udgifter, udvidelser af funktioner i systemet, større kompleksitet samt krav fra Datatilsynet alt sammen har bidraget til at forøge udgifterne.
"Vi vil da nok i fremtiden markedsprøve sådan nogle projekter, inden vi laver overslaget," siger ministeren. Han er dog forpligtiget til, at fremlægge store it-projekter i Finansudvalget meget tidligt i forløbet.