Inden for tre år vil Bilka, via sit nye onlinesite bilkashoppen.dk, være blandt de to største spillere på bogmarkedet.
De største konkurrenter vil være amerikanske Amazon.com og danske Saxo.
Det oplyser Bilkas direktør Lars Christensen.
"Når vi er der, er det for at tage konkurrencen op," siger han om satsningen.
Stort site
Inden for de næste 10-11 måneder vil bilkashoppen.dk blive udvidet med andre non-food varer, oplyser direktøren.
"I første omgang vil det være større bestillingsvarer," siger han.
På sigt er det også planen, at fødevarer skal indgå i net-sortimentet.
"Efterspørgslen skal dog være der. Men vi vil kunne gøre det i dag," siger direktøren.
Han tør dog slet ikke spå om, hvornår Bilkas fødevarer kan købes på bilkashoppen.dk.
Mersalg på nettet
Troen på netsalget lyser da også ud af direktøren, der beretter om en stor kommende reklamekampagne med tv-spots, der skal markedsføre sitet.
"Der er ingen planlov på nettet endnu," griner han med henvisning til de problemer, Bilka har haft med udvidelsesmuligheder og opførsler af gigantiske varehuse, netop på grund af planlovens bestemmelser.
Lars Christensen forventer dog, at salget på nettet vil supplere salget i butikkerne, og ikke gøre indhug i den.
"Men det er bedre at kannabalisere os selv, end andre gør det," siger direktøren.
Lars Christensen fortæller, at Bilka er gået ind i nethandel nu, fordi tiden er moden til det. Tidligere har man på andres platforme flirtet lidt med blandt andet fremkaldelse af billeder og musik-salg på nettet.
Men denne gang er det helhjertet og fra egen platform.
Direktøren er sikker på, at de godt 8.000 medarbejdere i Bilka ikke er bange for, at omsætningen flyttes væk fra de fysiske butikker.
"Flere medarbejdere har nemlig spurgt, hvornår vi skal på nettet. De vil hellere arbejde i en fremsynet virksomhed, der følger med tiden, end i en der ikke gør det," siger han.
Bøgerne købt i Bilkashoppen.dk vil også kunne afhentes i Bilkas butikker rundt om i landet, hvis man ønsker at spare omkostningerne ved levering.
Desuden vil medarbejderne i butikkerne også have kontakt til netkunderne i tilfælde af returvarer. Der er nemlig mulighed for at henvende sig i Bilka-butikkerne med reklamationer over varer købt på nettet.