Spørg en topchef i it-branchen, hvad der er hans største problem i dag, og han vil sandsynligvis svare at rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere.
Det er en af konklusionerne i dette års IT-Vækstbarometer fra rådgivnings- og revisionsfirmaet Deloitte, der er baseret på interviews med 300 topchefer i den danske it-branche foretaget hen over sommeren.
"I fjor forventede 30 procent af topcheferne i it-branchen, at manglen på medarbejdere ville få størst negativ indflydelse på virksomhedens vækst. Det endte med at ske for endnu flere, nemlig 37 procent," siger Kim Gerner, partner og leder af Deloittes division for teknologi-, medie- og televirksomheder.
Og rekrutteringskrisen vokser i omfang, da fire ud af ti topchefer i den danske it-branche peger på medarbejdermangel som deres største udfordring fremover.
IT-Vækstbarometeret viser også, at de danske topchefer ruster sig til en benhård kamp om de dygtige medarbejdere, hvor værktøjer som eksempelvis øget outsourcing og insourcing af medarbejdere fra udlandet bliver taget i brug.
Bodyshopper: Hold op med at klynke
En anden måde at finde arbejdskraft på er at købe det ude i byen hos et af de mange konsulenthuse, der lejer it-arbejdskraft ud på projektbasis.
De bliver ofte lidt nedladende kaldt body-shoppere.
Partner Stig Weilborg hos et af de største, Interim Competence med 1.800 it-konsulenter tilknyttet, mener, at det er på tide den danske it-branche kommer på omgangshøjde med resten af Europa og omstiller sig til en projektvirkelighed.
"Den danske it-branche skal holde op med at klynke, da den er notorisk overbemandet. Den nuværende debat bærer præg af, at virksomhederne i alt for høj grad fastansætter til en projektvirkelighed, hvilket kan være gift for indtjening og bundlinje, da lav produktivitet i selv korte perioder slår meget hårdt igennem," siger han.
Han mener, at mange af de arbejdsopgaver, der skal håndteres af it-branchen er projektopgaver, og at det derfor ikke er nødvendigt at fastansætte så mange folk.
Stig Weilborg er dog også klar over, at body-shopperne har et dårligt ry, og at det er bydende nødvendigt med en professionalisering af branchen, hvis de vil tages alvorligt som et middel til at reducere manglen på kvalificeret arbejdskraft.
Umodent dansk marked
Han mener, at det danske konsulentmarked er umodent sammenlignet med eksempelvis England og Holland.
"Indtrædelsesbarriererne er generelt meget små, da en virksomhed i princippet kan drives hjemmefra med en computer og en telefon, hvilket får nogen til begynde for sig selv som sælger og konsulent," siger Stig Weilborg.
"Der er ingen nævneværdige barrierer omkring offentlig regulering, kapital og lignende. Det tiltrækker en del lykkeriddere," fortsætter han.
Det går ud over den professionelle standard i branchen, hvilket de store konsulentaftagere i erhvervslivet godt ved, og de er derfor i gang med en opstramning af processer og aftalegrundlag.
"Et eksempel er Finansministeriets nye rammeaftaler vedrørende it-konsulenter, der oprindeligt skulle træde i kraft ultimo 2007, men er udskudt minimum et halvt år. Staten kan spare et trecifret millionbeløb, når de sætter it-konsulentydelser i udbud. Det vil være med til at konsolidere branchen," mener Stig Weilborg.