Bedre end GeForce FX
Det var ikke længe, Nvidia fik lov til at have verdens hurtigste grafikchip til almindelige computere. ATI har nemlig lanceret Radeon 9800 Pro, der overhaler Nvidias hurtigste chip GeForce FX 5800 Ultra. Faktisk har ATI lanceret en helt ny generation af Radeon grafikchips bestående af Radeon 9800, Radeon 9600, Radeon 9200 og tilhørende Pro-versioner.
Disse chip var tidligere kendt under kodenavnene R350, RV350 og RV280. Radeon 9800 og 9600 understøtter DirectX 9 og OpenGL 2.0 lige som Radeon 9700 og 9500, men der er kommet nogle forbedringer til. Dem vender vi tilbage til.
Flagskibet Radeon 9800 Pro har en frekvens på 380 MHz, og chippen skal parres med DDR RAM med en effektiv frekvens på 680 MHz.
Vi har testet et grafikkort med 128 megabyte grafikhukommelse, men i løbet af nogle måneder kommer der også en version med 256 megabyte DDR-II hukommelse. Der bliver tillige lanceret en udgave uden Pro-navnet med lavere frekvenser.
I forhold til Radeon 9700 Pro er det lykkedes ATI at skrue en del op for frekvensen. På et Radeon 9700 Pro grafikkort har chippen en frekvens på 325 MHz, mens hukommelsen kører med 620 MHz. Når det gælder rå regnekraft, kan man altså regne med, at Radeon 9800 Pro er 16-17 procent hurtigere end forgængeren, og med 5.563 point i testprogrammet 3DMark03 overhales Radeon 9700 Pro da også med godt 16 procent.
Prisen på et Radeon 9800 Pro grafikkort med 128 megabyte hukommelse bliver omkring 3.500 kroner med moms, og vi er blevet lovet, at de første kort kommer i butikkerne i løbet af april. Et par måneder senere kommer Radeon 9800 til omkring 3.000 kroner og Radeon 9800 Pro med 256 megabyte DDR-II RAM til cirka 4.300 kroner.
I forhold til GeForce FX er Radeon 9800 Pro billigere, det fylder kun en enkelt sokkel på bundkortet, og det støjer ikke nær så meget. Som vi skal se, er det også lidt hurtigere, så Nvidia har virkelig fået en solid udfordring.
Forbedringer
Højere frekvenser er ikke de eneste forbedringer, som ATI har gennemført i Radeon 9800 Pro. Der er tale om en helt ny chip med adskillige nye funktioner.
Radeon 9700 Pro er til forskel fra GeForce FX 5800 Ultra udstyret med en normal køler, der ikke larmer specielt meget. |
I Radeon 9800 Pro er den programmerbare enhed, som ATI kalder SmartShader, kommet op på version 2.1.
Når det gælder længden af pixel shader programmer, havde Nvidia et forspring, idet GeForceFX kan klare programmer på op til 1.024 instruktioner, mens Radeon 9700 Pro kun kan behandle 160 instruktioner. Det problem har ATI løst i Radeon 9800 Pro, hvor grafikchippen kan starte på en ny omgang instruktioner, hvis der er mere end 160 af slagsen.
Det betyder, at der ikke er nogen grænse for længden af pixel shader programmerne. For både GeForceFX og Radeon 9800 Pro gælder, at vertex shader programmer højst kan have 65.280 instruktioner.
For privatbrugere har dette ikke den store betydning indtil videre, for de færreste spil vil benytte shader-programmer på mere end 20-30 instruktioner. Derimod kan man tænke sig, at filmstudier, der producerer animerede film, vil tage godt imod den nye SmartShader-teknologi.
ATI's nye teknologi til antialiasing, som forbedrer grafikkvaliteten ved at fjerne takkede linjer, hedder SmoothVision 2.1. Man kan nu komme op på 6x antialiasing og 16x anisotropisk filtrering.
Endelig er HyperZ-teknologien, der sørger for at grafikchippen og hukommelsen kommunikerer bedst muligt, blevet forbedret i forhold til den version, man kan finde i Radeon 9700 Pro.
Testresultater
Vi har testet ATI's Radeon 9800 Pro grafikkort op mod et Terratec Mystify 5800 Ultra med GeForce FX. Grafikkortene blev sat i en pc med 3,06 GHz Pentium 4 og 512 megabyte PC1066 RDRAM.
Vi testede grafikkortene med 3DMark 2001SE, Serious Sam SE og Quake III Arena i opløsningerne 1024x768 og 1600x1200. De to sidstnævnte spil blev også afviklet med 4x antialiasing slået til.
Test / grafikkort | GeForce FX 5800 Ultra | Radeon 9800 Pro |
3D Mark 2001SE | ||
1024x768 | 15.701 | 16.767 |
1600x1200 | 11.637 | 12.468 |
Serious Sam: Second Encouter (fps) | ||
1024x768 | 79,1 | 80,2 |
1024x768, 4xAA | 64,4 | 68,0 |
1600x1200 | 43,2 | 49,2 |
1600x1200, 4xAA | 29,5 | 38,7 |
Quake 3 Arena demo001 (fps) | ||
1024x768 | 305,4 | 293,6 |
1024x768, 4xAA | 226,5 | 251,6 |
1600x1200 | 224,1 | 223,1 |
1600x1200, 4xAA | 97,1 | 117,5 |
GeForce FX har en frekvens på 500 MHz, og hukommelsen kører med en effektiv frekvens på hele 1.000 MHz. Alligevel er Radeon 9800 Pro hurtigere, så endnu engang er det tydeligt, at frekvenser ikke er alt.
I 3DMark 2001SE har Radeon 9800 Pro et forspring på syv procent, og af resultaterne for Serious Sam fremgår det, at grafikkortet virkelig viser sin styrke i høje opløsninger og ved brug af antialiasing.
Kun i det gode, gamle Quake III er GeForce FX en smule foran, når der ikke anvendes antialiasing, men her er antallet af billeder pr. sekund under alle omstændigheder vanvittigt højt. Vi glæder os, til vi i stedet kan bruge Doom III til at teste den grafiske ydelse, for så får grafikkortene for alvor noget at tygge på.
Selvom ovenstående testresultater giver et tydeligt fingerpeg om forholdet mellem ydelsen for de to grafikchips, er der ikke tale om den fulde sandhed. Radeon 9800 Pro og GeForce FX 5800 Ultra har hver sine styrker og svagheder, og man kan utvivlsomt finde programmer, hvor GeForce FX er hurtigst. Alligevel tør vi godt konstatere, at ATI igen er kongen på grafiktronen.
0,13 mikron
Radeon 9800 Pro er fremstillet med 0,15 mikron teknologi, men lillebror Radeon 9600, som skal være den helt store sællert, produceres med 0,13 mikron teknologi, lige som det er tilfældet med Nvidias GeForce FX.
Mindre dimensioner på chippen betyder lavere produktionsomkostninger, mindre strømforbrug og mulighed for højere frekvenser. Radeon 9600 og 9600 Pro kræver ikke ekstra strøm fra strømforsyning, sådan som det er tilfældet med Radeon 9700 og 9800. Det vil faktisk også være muligt at fremstille version med passiv køling, altså uden en støjende blæser.
Radeon 9600 og 9600 Pro har kun fire pipelines, hvilket er halvt så mange som Radeon 9800. I øvrigt vil disse kort kunne klare de samme opgaver som Radeon 9800 Pro - bare ikke så hurtigt. Radeon 9600 skulle have en frekvens på 325 MHz med 400 MHz hukommelse, og Radeon 9600 Pro ligger på 400 MHz med 600 MHz hukommelse.
Priserne komme til at ligge på omkring 1.400 kroner med moms for Radeon 9600 og et par hundrede kroner mere for Pro-versionen.
Radeon 9200 er beregnet til dem, der ellers kunne finde på at købe et grafikkort fra Nvidias GeForce4 MX-serie. Der er i bund og grund tale om Radeon 9000 med 8x AGP, og det betyder understøttelse af DirectX 8.1 frem for 9.0, som Radeon 9500 og frem understøtter.
Prisen på Radeon 9200 lander sandsynligvis på lidt under 1.000 kroner, og også her vil der være en lidt dyrere Pro-version. Radeon 9600 og 9200 med tilhørende Pro-udgaver skulle komme i butikkerne til april.
ATI har altså stærke tilbud til de brugere, der ikke har brug for (eller råd til) de allerhurtigste grafikkort, men Nvidia ligger heller ikke på den lade side. Vi forventer at se GeForce FX 5600 og GeForce FX 5200 med tilhørende Ultra-versioner meget snart. Disse chips med kodenavnene NV31 og NV34 vil sandsynligvis være værdige konkurrenter til Radeon 9600 og 9200.