It-giganterne Google og Microsoft forventes begge at lancere it-udstyr til hospitalsverdenen senest til foråret. Dermed er startskuddet affyret til en kamp om det voksende marked for sundheds-it
Det skriver Computerworlds svenske søsterblad ComputerSweden.
Blandt produkterne hos de to evige konkurrenter er der blandt andet søgeværktøjer til online-informationer, som sygevæsenet verden over i stigende grad lægger ud og henter.
Ingen af selskaberne ønsker dog at kommentere rygter om de snarlige lanceringer.
Google Health mod den etableret spiller
Google har allerede en prototype til sygehusene klar i sin Google Health. Prototypen indeholder blandt andet helbreds- og patientprofiler, behandlingsguider samt forskellige påmindelsestjenester.
Microsoft har for nylig købt virksomheden Medstory, der arbejder med at vise lagre og hente patientinformationer på en brugervenlig måde.
Selskabet fra Redmond sidder allerede solidt i sadlen, når det kommer til sygehusverdenen, da det er blandt de tre mest anvendte sygehustjenester.
Stort potentiale i USA
Kampen om sygehus-markedet skal først og fremmest udkæmpes i USA.
I Guds eget land går over halvdelen af landets omkring 300 millioner indbyggere allerede på nettet for at lede efter helbredsoplysninger.
Dog er det kun omkring 20 procent af amerikanerne, der har adgang til e-journaler selvom Bush-administrationen satser på at få indført disse journaler flere steder.