Hvis ikke it-lederen i fremtiden hives med ind i direktionslokalet, når de strategiske beslutninger skal træffes, risikerer virksomheder at tabe pusten i den hårde vækstkonkurrence med konkurrenterne.
En dårlig it-struktur kan nemlig gå hen at blive en stor hæmsko for virksomhederne.
Det kan medvirke til at forsinke lukrative opkøb, hæmme innovationen af nye produkter eller forpasse oplagte teknologiske fordele.
Så alvorlig lyder vurderingen fra Gartner-analytiker Dave Aron, der dog ikke har belæg for at sige, at det direkte vil tage livet af virksomhederne.
Svært ved at fastholde vækst
"Men alt tyder på, at virksomheder, der enten ikke formår at inddrage it-lederen, eller hvor it-lederen ikke selv formår at bidrage effektivt til overvejelserne om virksomhedens fremtidige indtjeningsmuligheder, vil få svære ved at fastholde væksten og innovationsevnen," siger Dave Aron til Computerworld Executive.
Baggrunden for Gartners analyse er, at virksomhederne i disse år i endnu højere grad end tidligere skal fastholde en vækstgrad ud over det sædvanlige for at overleve.
Virksomhederne skal af makroøkonomiske grunde ifølge Dave Aron vokse i gennemsnit fem procent om året.
Potentiale eller hæmsko
Samtidig er det snart ikke længere nogen hemmelighed, at teknologien i dag spiller en stor rolle i driften af virksomhederne. Og det er både godt og skidt.
For på den ene side gemmer der sig et kæmpe potentiale i teknologien, mens den på den anden side kan være en stor hæmsko, vurderer Dave Aron.
"Vi oplever i mange tilfælde, at it-chefen først bliver inddraget i et opkøb, når handlen er foretaget. Og hvis it slet ikke er tænkt ind i due diligence-processen, risikerer it-strukturen at stå i vejen for en succesfuld integration," forklarer Dave Aron.
Gartner har analyseret virksomhedernes behov og fundet frem til syv indsatsområder, hvor it-lederen kan bidrage direkte til væksten.
De fleste it-ledere vil i større eller mindre grad kunne bidrage på et af nedenstående områder. Klik på hvert punkt for at læse mere og se Dave Arons kommentarer til punktet.
2. Innovation af nye produkter.
3. Udforskning af nye kanaler.