Undersøgelse: Lille gevinst ved offshoring

Det er nytteløst, hvis virksomheder kun fokuserer på besparelser, når opgaver bliver rykket til udlandet. Det viser en ny undersøgelse.

Computerworld News Service: Størstedelen af de virksomheder, der sender opgaver offshore, formår ikke at forbedre virksomhedsdriften.

Samtidig viser en ny undersøgelse, at mere end en tredjedel af virksomhederne ikke opnår de forventede besparelser.

Undersøgelsen er foretaget af konsulentfirmaet med speciale i ledelse, A.T. Kearney.

Undersøgelsen blandt multinationale virksomheder viser desuden, at dem med fokus på kvalitet frem for besparelser er de største vindere. De sparer 3.5 gange så mange penge end de virksomheder, der rykker produktion offshore for at spare penge.

Faktisk opnår virksomheder, der forbedrer sig på tre ud af seks parametre i driften af virksomheden, i gennemsnit besparelser på 44 procent ved offshoring, mens virksomheder, der kun forbedrer to eller færre parametre, sparer 30 procent.

Den gruppe af virksomheder, der klarede sig bedst sparede i snit 64 procent, hvilket er mere end 3.5 gange besparelsen hos den dårligste gruppe.

Forbedret drift er vejen frem

Leder af undersøgelsen og vicedirektør i A.T. Kearney, Arjun Sethi, forklarer, at budskabet i undersøgelsen er at fokusere på at forbedre driften af virksomheden, og så vil besparelserne komme af sig selv.

"Hvis man fokuserer for meget på besparelser, begrænser man bare gevinsterne i driften. De virksomheder, der har en holistisk tilgang til offshoring og stræber efter forbedringer i hele virksomheden, er dem der vinder," siger han.

Undersøgelsen "Execution is Everything: The Keys to Offshore Success," er blandt de første kvantitative undersøgelser, der fokuserer på, hvorfor nogle virksomheder opnår enorme driftforbedringer og besparelser, mens andre kun ser forsvindende små forbedringer.

Undersøgelsen ser på ændringer i driften efter offshoring hos 42 virksomheder opdelt i seks kategorier: Kapacitet, fleksibilitet, omsætning, virksomhedens evner, fremskridt i processerne og niveauet af service.

Den viser, at gevinsten ved offshoring varierer kraftigt med besparelser på mellem 0 og 75 procent.

Grundigt forarbejde nødvendigt

Peter Munro, vicedirektør i A.T. Kearneys australske afdeling siger, at undersøgelsen er en advarsel til virksomheder, der føler sig presset til at bruge offshoring.

"Selv om den viser de betydelige fordele, der kan opnås ved offshoring, viser undersøgelsen også klart, at omfattende strategier for besparelser bør være meget mere end bare at tage til Indien og finde et billigt callcenter," siger han.

Markante besparelser, og dermed vedvarende profitvækst, kommer fra en kompleks række af faktorer som forbedrede forretningsprocesser og leverandører, strategiske indkøb, øget automatisering og ægte kulturændringer inden for virksomheden, så virksomheder bør undersøge disse paremetre grundigt, inden de ser mod udlandet.

"Offshoring kan være en del af en større profitmaksimeringsstrategi, men det skal ses sammen med andre muligheder for forbedringer, og er på ingen måde en hurtig genvej til at begrænse omkostninger," siger Peter Munro.

Undersøgelsen viser også, at virksomheder opnåede større besparelser og driftsforbedringer, når de offshorede halvkomplekse opgaver som it og outsourcing af avancerede virksomhedsprocesser.

ukomplekse opgaver, som callcentre, der blev sendt udenlands, gav en besparelse på i gennemsnit 28 procent, mens der i snit blev sparet 38 procent ved at offshore halvkomplekse opgaver.

Oversat af Mikkel Aabenhus Hemmingsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere