Danske studerende på gymnasieniveau vil fra sommeren 2008 kunne vælge spiludvikling til Microsofts Xbox 360 på skoleskemaet.
Det er muligt, fordi to studerende på Diku (Datalogisk Institut, Københavns Universitet) netop har bestået et bachelorprojekt, hvor de i samarbejde med Microsoft har udviklet et undervisningsmodul, der gør det nemmere at lave spil til softwaregigantens populære Xbox 360.
Håbet er, at projektet kan få flere unge til at vælge en it-uddannelse.
Det fortæller Till-Jesper Kynig, der sammen med makkeren Valdemar Rørbech tirsdag formiddag i denne uge fik karakteren 10 for bachelorprojektet i Datalogi på Diku.
Hemmeligheden er XML
Undervisningsmodulet bygger på Microsoft Xna, der er en gratis programpakke, som gør det muligt for enhver at lave spil til den populære spilkonsol Xbox 360 og pc'er.
Hemmeligheden er ifølge Till-Jesper Kynig en XML-fil, hvor eleverne kan ændre indstillingerne. På den måde kan indholdet pege på nye ting, og det gør det muligt at tilføje og ændre baner, figurer eller grafik. Uden at hele spillet behøver at blive rekompileret.
"Det betyder, at man ikke nødvendigvis skal ind i spilkernen. Og det er noget nemmere," siger Till-Jesper Kynig.
Udviklingsmodulet tager udgangspunkt i spil, der kan minde om Mario Brothers fra Nintendo. Meningen er så, at gymnasieeleverne selv skal ændre i spillet.
Opfylder krav fra ministeriet
"Vi har prøvet at lave det, så det dækker de krav, som undervisningsministeriet stiller. Dermed kan programmet erstatte det nuværende undervisningsmateriale," siger Till-Jesper Kynig.
Målet er at give en mere legende indgang til datalogi. Problemet er, at skoleelever og gymnasieelever kan have svært ved at se, hvad datalogi kan bruges til.
"Det her viser mere, hvordan datalogi kan anvendes senere han. Samtidig fanger det mange folk, der har spil som interesse," siger Till-Jesper Kynig.
De to datalogistuderendes bachelorprojekt kan altså bruges som spiludvikling på skoleskemaet. Alligevel bliver det først fra skoleåret 2008 at elever på gymnasieniveau kan kaste sig over spiludvikling på X-boxen.
Klar fra 2008
Det næste skridt bliver nemlig at lave et egentligt undervisningsmateriale til udviklingspakken, fortæller lektor Georg Strøm fra Diku.
Derefter skal materialet prøves af i nogle gymnasieklasser.
Umiddelbart vurderer Georg Strøm, at det arbejde bliver udført i Diku-regi, men det er også muligt, at andre vil producere selve undervisningsmaterialet.