En central portal, som medarbejderne i landets jobcentre bruger til at indkalde de ledige med, fungerer ofte ikke.
Det skyldes a,t Beskæftigelsesministeriet IT, der står for driften, kun har tre servere, der ikke er store nok til at holde portalen kørende.
"Det er ærgerligt, fordi det påvirker vores arbejde", siger Anne Haarløv, kommunal jobcenterchef i Roskilde.
I begyndelsen af året var nedetiden helt oppe på 40 procent hos de nyoprettede centre, fortæller hun.
Først fra april
It-direktør Michael Wright fra Beskæftigelsesministeriet IT erkender, at der har været problemer med portalen, men at de først begyndte omkring april.
"De problemer vi har oplevet med Arbejdsmarkeds-portalen er hovedsageligt forekommet fra april i takt med at produktionsniveauet er vokset. Der har været kapacitetsproblemer i tidsrummet mellem 11.30 og 13 og derfor har vi skiftet to servere ud og øget kapaciteten markant", siger han.
Allerede i april udskiftede ministeriet den første af de tre servere, men nu er alle tre servere altså blevet udskiftet.
Nedsatte Taskforce
It-direktøren afviser, at den Taskforce, bestående af folk fra ministeriet og Arbejdsmarkedsstyrelsen, som blev nedsat sidste år da jobcentrene skulle gå i luften, kunne have forudset problemerne.
Dengang sagde daværende kontorchef Mikala Kreiser fra Arbejdsskadestyrelsen ellers, at der arbejdes ihærdigt på at lave nødplaner, der skal træde i kraft, hvis den nye Arbejdsmarkedsportal "er for sløv i optrækket".
I dag kæmper 56 procent af landets jobcentre med it-problemer.
Det viser en rundspørge analysebureauet Kaas og Mulvad har lavet for Ugebrevet A4.