Internetudbyderen Cybercitys hårdtprøvede kunder har nu fået endnu et problem på halsen, fordi en af firmaets mailservere er havnet på den berygtede RBL-liste (Real-time Spam Black List) hos antispam-organisationen SORBS.
Black-listningen betyder, at kundernes mail ikke når igennem til postservere hos andre udbydere, som bruger Sorbs-listen til at forhindre spammails.
Tusindvis af Cybercitys mailkunder kæmper i forvejen med leveringstider på op til tre timer på grund af et massivt spamangreb mod firmaet.
Ingen relation til spamstorm
Ifølge Cybercitys pressechef, Peter Glüssing, har firmaet kendt til blacklistningen af postserveren siden midten af maj.
Derfor har blacklistningen ifølge pressechefen ingen sammenhæng med de massive spamproblemer, som gennem pinsen har betydet at flere medarbejdere har måttet blive på arbejdet i fridagene.
Cybercity har tidligere selv benyttet SORBS, men det samarbejde ophørte ifølge Peter Glüssing for nogle år siden.
”Der er ingen tvivl om, at blacklistningen har en stor konsekvens for os. Det er ikke tilfredsstillende, at spam fra en enkelt kunde kan få os på den her liste," siger Peter Glüssing.
Derfor arbejder firmaet i øjeblikket på at opbygge en ny struktur i serversystemet, så RBL-listningen kan undgås.
”Men det er klart, at det tager noget tid. Indtil da må vi jo tage dialogen med SORBS og finde på en løsning,” siger Peter Glüssing.
Følger efter TDC
Cybercity er ikke den eneste danske internetudbyder som oplever problemer med de omdiskuterede RBL-lister. Også TDC er gang på gang røget i nettet.
Problemstillingen betyder, at kunderne i en periode ikke kan være sikre på at deres mails når frem.
Hidtil har internetudbyderne løst problemet med ombytning af IP-adresser på postserverne og andre tricks.
Internationalt samarbejde om RBL-kodeks
Men de danske internetudbyderne arbejder også gennem deres brancheorganisation ISP Sikkerhedsforum sammen om at få problemet løst internationalt.
Sidste år gik organisationen aktivt ind i den internationale organisation Maawg (Messaging Anti-Abuse Working Group) som kæmper for ordnede forhold på RBL-markedet.
Det er især RBL-listernes opkrævning af penge for at lade internetudbyderne slippe af listerne som irriterer firmaerne.
Ofte betyder betaling til SORBS nemlig, at en anden server hurtigt havner på listen i stedet for den server, som blev købt fri, fortæller Peter Glüssing.
Vil have envarig løsning
Derfor kan pressechefen ikke fortælle præcis, hvornår den ramte server bliver taget af den berygtede liste, så kunderne igen kan være sikre på, at deres afsendte mails når frem.
”Vi må tage dialogen med SORBS og høre hvordan vi på længere sigt kan få ordnet det her,” siger Peter Glüssing.
Pressechefen kan ikke fortælle, hvor mange kunder, der aktuelt er berørt af SORBS-listningen. Men han formoder, at problemet er begrænset, fordi Cybercitys kundeservice ikke modtager ret mange henvendelser om problemet.