Samtlige mailkunder hos internetudbyderen Cybercity må i øjeblikket vente adskillige timer på at deres afsendte mails når frem til modtageren.
Det skyldes at Cybercity er udsat for et massivt spamangreb som sender virksomhedens spamfiltre på overtid og dermed forsinker firmaets mailsystemer.
Ifølge firmaets pressechef Peter Glüsing er det alle Cybercitys brugere der er ramt af spambølgen, som har stået på nogen dage, men første gang optrådte i begyndelsen af ugen.
”Der er ikke nogen enkelt kilde eller mønster i det, så vidt vi kan se,” siger Peter Glüssing.
Spambølge
Ifølge pressechefen er der intet, der tyder på, at det storstilede spamangreb har noget med phishing at gøre.
”Der er tale om en traditionel spambølge, som man får en gang imellem, når man er bredbåndsudbyder” siger Peter Glüssing.
Det er endnu usikkert, præcis hvor og hvem, der sender de mange spammails til Cybercitys kunder.
”Spammailene bliver fanget af os, og vi tygger så det hele igennem for at se, hvad det er for noget. Derfor bliver det hele forsinket," siger Peter Glüssing.
Firmaet arbejder i øjeblikket på højtryk for at få løst problemet, som altså har været årsag til store forsinkelser på kundernes udgåede mails de seneste dage.
Slå selv mailfilter til
Indtil problemet er løst, anbefaler Cybercity kunderne, at slå et mailfilter til på deres mailkonto under selvbetjening.
Cybercity oplyser på selskabets hjemmeside, at forsinkelsen i øjeblikket er på op til to timer.
Men ifølge Computerworlds oplysninger oplever kunder helt op til tre timers forsinkelse fra de trykker på send, og modtageren faktisk har modtaget den afsendte mail.
Selve forsendelsen til Cybercitys SMTP-server foregår angiveligt uden problemer, mens mailen derefter bliver kraftigt forsinket.
Cybercity er ikke i stand til at give et bud på, hvornår problemet er løst.