Amerikanske Dell, der kæmper for at genvinde fordums tiders storhed, er på vej ud i den amerikanske supermarkeds-gigant Wal-Marts butikker.
I løbet af næste måned vil de første Dell-computere blive sat til salg i supermarked-kædens butikker, der fremover vil have computere som en del af vare-udvalget.
Det kommer i første omgang til at dreje sig om to af Dells Dimension-modeller, der bliver sat til salg i 3.000 Wal-Mart-butikker i USA, Canada og Puerto Rico fra 10. juni.
Nye salgskanaler
Dells beslutning om at rykke ud i Wal-Marts butikker understreger selskabets bestræbelser på at finde nye salgs-kanaler og dermed opgive det ellers stålsatte fokus på Dells traditionelle direkte salgskanal via net og telefon.
"Dette er første skridt i en global detail-strategi, der fortsat er under udvikling," lyder det fra en Dell-talsman, som Financial Times har talt med.
Ifølge ham har kunde-undersøgelser vist, at Dell-kunderne vil have flere og nye måder at anskaffe sig Dell-produkter på.
"Vi er opsatte på at finde nye veje til at nå vores kunder på, og dette er et eksempel på Dells nye indgang til tingene," siger han.
Der er da også grund til nye initiativer fra Dell, der ifølge nye undersøgelser fortsat taber markeds-andele til Hewlett-Packard, der fornylig vippede Dell af pinden som verdens største pc-producent.
I seneste kvartal steg antallet af solgte HP-computere med 28 procent, mens antallet af solgte Dell-computere faldt med 6,9 procent.
Det er tredje kvartal i træk, at HP lægger afstand til HP.
Dell har indtil nu holdt fast i den direkte salgs-model, fordi den tillader langt bedre kontrol over selskabets brug af råmaterialer, fordi computerne først samles, når de er blevet bestilt.