Naser Khaders parti Ny Alliance har oplevet så massiv interesse fra internet-medier, at partiet er strøget helt til tops på Google-søgninger. Lige nu ligger partiet på tredjepladsen, hvis man søger på "nyalliance".
Det er ifølge søgemaskine-ekspert Henrik Hansen helt uhørt for en hjemmeside, der kun er få dage gammel, at den får så høj en placering på verdens mest dominerende søgemaskine.
"Det må være uofficiel Danmarksrekord i Google-placering. Det Ny Alliance har klaret på tre dage, det tager mange firmaer hele eller halve år at opnå," siger Henrik Hansen.
Anders Samuelsen købte domænet nyalliance.dk den 3. maj, partiet lancerede sitet 7.maj, og de første spor at hjemmesiden kunne findes ved Google-søgninger allerede 10.maj.
Uden sidestykke i Danmarkshistorien
Henrik Hansen fortæller, at Ny Alliances tilstedeværelse i toppen af Google-hierarkiet er en klar case og helt uden sidestykke.
"En ny hjemmeside på Google er grundlæggende hemmelig, indtil den begynder at få links. Og fremhævelsen skyldes utvivlsomt den store interesse fra digitale medier, som linker til nyalliance.dk," forklarer Henrik Hansen.
Google virker således, at en hjemmeside opnår højere placeringer, når flere andre hjemmesider linker til den.
Ikke optimeret til Google
Ny Alliances hjemmeside er blevet til i nattens mulm og mørke, så partiet som minimum kunne have funktionen til medlemsregistrering klar.
Og webudviklerne har ifølge Henrik Hansen ikke fokuseret på at udforme sitet specielt Google-venligt.
"Normalt ville man både i title tags og meta tags lave individuelle beskrivelser, der relaterer sig til hjemmesidens indhold. Det var ikke med, selvom det er det mest naturlige for en hjemmeside-håndværker," forklarer han.
På trods af det så opnår "Ny Alliance" over 1,2 millioner hits via Google, mens "nyalliance", der reelt er et nyt ord, får knap 36.000 hits.