Nordeas kunder oplevede mandag formiddag usædvanlig lange svartider, da de forsøgte at logge på bankgigantens netbank.
Problemet opstod omkring mellem klokken 10 og 11, fortæller Martin Andersen, der er chef for Nordeas netbank.
Årsagen til de lange svartider er ifølge Martin Andersen, at usædvanlig mange kunder loggede på netbanken i dette tidsrum.
Besøgsrekord
Faktisk satte banken besøgsrekord, i det 24.000 kunder loggede på netbanken mandag mellem klokken 10 og 11. Det er 2.000 flere end bankens hidtidige rekord, der er fra 2. januar 2006.
Det høje besøgstal begyndte allerede i timen efter 9.00, hvor 22.000 kunder loggede på bankens system.
Det høje besøgstal fortsatte mellem klokken 11 og 12, hvor besøgstallet stadig lå på 24.000 kunder.
Dette tidspunkt er ifølge netbankchefen et af de travleste på dagen.
Typisk logger kunderne nemlig på netbanken, når de er mødt på arbejde, lige efter frokost og klokken 20 om aftenen, når børnene er lagt i seng, forklarer Martin Andersen.
Kombination af populære tidspunkter
Samtidig spiller det formentlig ind på drillerierne med lange svartider i Nordeas netbank, at netop mandag er aprils sidste bankdag.
”Sidst og først på måneden er der altid ekstra tryk på,” siger netbankchefen.
Ifølge Martin Andersen varede problemet under et kvarter og blev løst ved at tildele ekstra kapacitet i form af ekstra processorkraft til netbankens systemer.
”Faktisk har vi fordoblet cpu-kapaciteten i dag,” fortæller Martin Andersen.