Verdens største producent af mobiltelefoner, finske Nokia, offentliggjorde for nylig adskillige telefoner med navigations-faciliteter.
Nokia ser priserne på mobiltelefoner fortsætte nedad og håber, at de nye tilbud kan bremse effekten af de faldende priser. Det skriver Wall Street Journal.
Men ved at tage den retning render Nokia også ind i nye konkurrenter som eksempelvis Google, TomTom og Microsoft, der alle tjener penge på kort-relaterede tjenester.
Derudover støder Nokia også på nogle af sine største kunder - udbyderne af mobilt indhold og -tjenester, der også sælger egne navigations-ydelser.
Flere følger Nokia
Som om det ikke var nok, forventer eksperter fra branchen, at andre mobiltelefon-producenter vil følge i hælene på Nokia.
De nye Nokia-telefoner får ifølge Wall Street Journal en GPS-modtager (global positioning system), der bruger satellitter til at bestemme en brugers position, hastighed og retning.
Lokale kort vil være præ-installeret, og kunderne kan downloade andre kort fra Nokias website enten direkte til telefonen eller via en pc.
Nokia håber, at kunderne ikke vil nøjes med at bruge de gratis tjenester, men vil betale for tjenester som by-guider og en navigations-tjeneste, der guider brugeren med talte beskeder, skriver Wall Street Journal.
Vil betale mere
Mange forbrugere er parate til at betale mere for en telefon med indbygget navigation.
Det forventer i hvert fald brancheanalytikerne, der peger på det voksende marked for håndholdte navigationsenheder, hvor apparaterne typisk koster 3.000-6.000 kroner.
Den slags enheder blev der de første otte måneder af 2006 solgt næsten 10 millioner af på verdensplan. Det er mere end dobbelt så mange, som der blev solgt i den samme periode året før ifølge analysehuset Canalys.
Analytikerne forventer ifølge Wall Street Journal, at producenterne af navigations-enheder svarer igen ved at lancere nye faciliteter som for eksempel trafiknyheder, hvilket Nokia ikke har planer om at tilbyde.