Hjemmesiden borger.dk, der skal samle offentlige portaler under samme domæne, har i dag haft en forpremiere med problemer.
I formiddags var det kun logoet, der fungerede og funktionaliteten var således nede.
- Nedbruddet skyldtes et overload på en logfil. Det er ikke særlig teknisk kompliceret, og derfor rigtig ærgerligt, forklarer kontorchef Natascha Dexters fra It- og Telestyrelsen.
Lanceret uden de rigtige kort
Udover at hjemmesiden har været nede på et tidspunkt i formiddag, så mangler borger.dk også de rigtige Danmarkskort til sitet.
- Vi har ikke fået de rigtige kort fra Krak. I stedet har de sendt os de gamle, hvor de nye kommuner ikke figurerer, siger Natascha Dexters.
Hun forventer, at de rigtige kort vil komme i løbet af tirsdagen.
Desuden påpeger hun, at der nok vil fremkomme en masse af den slags småproblemer, når brugerne navigerer rundt på hjemmesiden.
Borger.dk har været i luften siden i fredags som en slags testperiode. Den officielle lancering er i morgen.
Backup-planer hvis chat bliver en succes
Med borger.dk kan landets borgere få oplysninger om det offentlige Danmark.
Og med tiden vil deres også være personaliserede løsninger på hjemmesiden, der påregnes at stå endelig færdig i 2012.
En af de måder, hvorpå man kan få flere informationer om sitet og det offentlige Danmark er via en telefonlinje, der i lighed med servicen fra danmark.dk og netborger.dk kan informere om stort og småt.
Derudover er der oprettet en chatlinje til borger.dk.
- Vi har to til fire medarbejdere klar ved tasterne. Og hvis der skulle komme flere spørgsmål end vi kan håndtere, så har vi også backup-personale til at kunne håndtere den slags, siger Natascha Dexters.
Hun forklarer, at de første spørgsmål allerede er begyndt at tikke ind på både chat og i mailindbakkerne.