E-handel på fremmedsprogede hjemmesider er mest udbredt i København.
Cirka 45 procent af de københavnere, der handlede ind via nettet i sidste måned, gjorde det på udenlandske hjemmesider.
Det viser tal i Danmarks Statistiks og IT- og Telestyrelsens rapport, Informationssamfundet Danmark 2006.
Gennemsnittet for danskere, der handlede ind på fremmedsprogede hjemmesider ligger på 38 procent.
Nordjylland er en af de regioner, der trækker alvorligt ned i statistikken. Kun 28 procent af de e-handlende nordjyder købte varer på udenlandske websites i den seneste måned.
Fire ud af ti danskere e-handler
Antallet af e-handlende danskere stiger dog. 38 procent af dem, der har benyttet nettet i 2006, benyttede lejligheden til at putte varer i de virtuelle kurve.
Mændene ligger fortsat i spidsen, for 43 procent af de mænd, der har været på online den seneste måned, har også handlet varer på nettet. Til sammenligning ligger andelen for kvinder på 33 procent.
Aldersmæssigt er det de 20-39 årige, der benytter mulighederne på nettet oftest. 43 procent i denne aldersgruppe har e-handlet inden for den seneste måned, og 75 procent har prøvet at købe ind via nettet.
Uddannelsesmæssigt er det folk med længere videregående uddannelse, som benytter nettet som en måde at handle ind på. Næsten havldelen – 47 procent - af denne gruppe har e-handlet inden for den seneste måned.
Rejseprodukter ligger nummer et
De meste populære varer på nettet er rejseprodukter.
Rejseprodukter inkluderer blandt andet flybilletter og hotelreservationer. 49 procent af de e-handlende har således indkøbt et af disse produkter på internettet.
På andenpladsen kommer andre underholdning i form af eksempelvis biletter til koncerter og fodbold. Og på tredjepladsen ligger tøj, sports- og fritidsudstyr.