Hyperion, der leverer business intelligence-løsninger, har set sig varm på de små- og mellemstore virksomheder (SMV) i Danmark og Sverige.
I første omgang har man ansat fem nye medarbejdere, der skal skubbe en ny partnerstrategi i gang.
Det er nemlig planen, at Hyperion i løbet af 2007 skal skaffe 10 nye partnere i Danmark og Sverige, der skal fungere som videreforhandlere.
- Det er via dem, vi vil forsøge at komme ind på SMV-markedet, siger Martin Zingmark, der er partneransvarlig i Hyperion Nordic.
Han understreger, at Hyperion fortsat også vil satse på de helt store kunder.
Øget behov for BI
Martin Zingmark peger på, at Hyperion ser muligheder for at komme ind på netop denne del af markedet med business intelligence, fordi der kommer mere og mere fokus på gennemsigtighed og krav om, at man skal kunne styre forretningen gennem forandringer og udvikling.
Det for de små- og mellemstore virksomheder til at efterspørge BI-løsninger.
- Vi har tidligere været fokuseret på de store kunder, men SMV-markedet er interessant, fordi vi kan se et øget behov for business intelligence-løsninger, og fordi det er et marked, hvor vi ikke har været til stede hidtil, forklarer Martin Zingmark fra Hyperion.
Hyperion har 2.500 ansatte i over 20 lande. I Danmark tæller kundelisten blandt andre Danfoss, Danisco og Københavns Energi.
Samme løsning til alle
Men nu skal der altså også føjes mindre kendte virksomheder til kundelisten, hvis Hyperions nye partnerstrategi skal lykkes.
Hyperion mener selv, at virksomhedens BI-løsning, Hyperion System 9 BI+, tilfredsstiller de behov, man finder hos SMV-kunderne.
Martin Zingmark fortæller, at den nye strategi derfor ikke kommer til at have indflydelse på selve produktet.
- Kompleksiteten i de behov man har hos de små og mellemstore virksomheder er selvfølgelig anderledes, men behovet for de forskellige former for information er stort set det samme, uanset hvilken virksomhed, det drejer sig om, siger han.
Martin Zingmark mener, at Microsoft bliver den største konkurrent for Hyperion med den nye strategi, mens også virksomheder som Cognos og Business Objects er meget aktive på denne del af markedet.