Den norske browser Opera trives i bedste velgående, lyder meldingen fra selskabet bag browserne.
Ganske vist er der endnu ikke overskud, men omsætningen stiger markant, og nu åbner firmaet en helt ny udviklingsafdeling i Polen.
Udvidelsen var slet ikke planlagt, men browser-producenten blev præsenteret for et tilbud, som man ikke kunne sige nej til.
- Vi får ofte henvendelser fra folk, der vil sælge deres selskab til os. Denne gang var der tale om mange velkvalificerede folk, der stod uden job, og derfor slog vi til, lyder det fra John von Tetzchner, der er direktør i Opera.
Han tilføjer, at Opera har en god tilstrømning af medarbejdere med høj kompetence, men at det næsten var som juleaften at finde så mange kloge hoveder på et sted.
Gode erfaringer fra japan
Von Tetzchner vil ikke fortælle hvor stor aftalen er, men at der er tale om en virksomhed, der er gået konkurs, og derfor kunne Opera erhverve de mange kvalificerede medarbejdere i et hug.
Oprustningen skal bruges til at ekspanderer på det amerikanske marked.
Opera har tidligere haft succes med kontorer på andre markeder end det norske.
Firmaet har eksempelvis 20 ansatte i Japan og har hevet aftaler i land med giganter som Sony, Nintendo og Kyocera. Nu er tiden så kommet til at erobre amerikanernes hjerte.
Røde tal trods solid fremgang
Opera har oplevet en god vækst i dette kvartal, og firmaet er vokset med hele 42 procent i forhold til samme periode sidste år.
Virksomheden omsætter for knap 50 millioner kroner, men kvartalet endte alligevel med et minus på 6 millioner kroner.
Den røde bundlinje skyldes hovedsaligt flere ansatte, driftsomkostningerne er nemlig steget med 41 procent i perioden.
I perioden blev der solgt 8,6 millioner mobiltelefoner med Operas browser, hvilket er en vækst på over 100 procent.