Bestyrelsen for Kommunernes Landsforening (KL) giver grønt lys til en ny digital strategi for kommunerne.
Formålet med strategien er, at kommunerne får en stærkere rolle, når de bestiller it-systemer. Det skal ske gennem øget brug af forpligtende standarder, der giver fælles indkøbskraft.
Men samtidigt får kommunerne mulighed for, at it-systemerne kan tilpasses den enkelte kommune.
- Den enkelte kommune kan selv afpasse egne it-systemer efter behov, så længe kommunerne overholder de samme standarder, siger chefkonsulent i Kommunernes Landsforening, Jakob Harder.
Mange planer på tegnebrættet
Godkendelse af strategiudkastet er første fase i en længere proces. Men allerede nu er der mange planer på tegnebrættet.
- Konkret har vi projekter, der skal sikre bedre selvbetjening i kommunerne. Under titlen ”Bedre Selvbetjening”, skal kommunerne i fællesskab sikre et markant løft af betjeningen på en lang række områder, udtaler Jakob Harder
Han nævner også den fællesoffentlige borgerportal og større brug af digital signatur som andre projekter.
KL venter sig meget af det kommende it-arbejde.
-Indsatsen bliver en form for just-in-time udvikling, hvor kommunerne standardiserer og udvikler krav til nye løsninger i klynger. Der er jo ingen grund til at bestille udvikling eller produkter på områder, hvor der ikke samtidig skal ske forandringer. Vi prøver at se på vores behov, når det brænder på, forklarer Jakob Harder.
På den måde kan kommunerne opnå både standardiserede løsninger og stordriftsfordele, siger han.
Allerede i dag trækker KL i arbejdstøjet.
De vil kigge på, hvordan første fase i strategiudkastet skal udmønte sig i flere konkrete projekter, når både processer og metoder for et større kommunalt samarbejde er gennemgået.