Microsoft skal ikke regne med, at forbrugerne strømmer til butikkerne for at købe selskabets kommende styresystem, Vista.
Det konkluderer analysehuset Forrester, der peger på, at forbrugerne generelt er tilbageholdende med at skifte til et nyt styresystem.
Microsoft har ellers regnet tidligere bedyret, at selskabet forventer, at forbrugerne vil tage Vista til sig dobbelt så hurtigt end det tidligere er sket, når Microsoft har sendt et nyt styresystem på gaden.
- Vi tror, at forbrugerne vil fortsætte det indkøbs-spor, som de har været i i årevis. De køber ny computer, når den gamle går i stykker, når prisen når langt npk ned eller når de skifter livsstil, lyder det fra Forrester-analytiker Ted Schadler.
Han vurderer, at Vistas indtog hos forbrugerne kommer til at minde meget om dengang, Microsoft sendte Windows XP på gaden.
Dengang tog det mere end fire år før Windows XP var installeret på størstedelen af de Microsoft-baserede computere.
På det store amerikanske marked kører 76 procent af hjemme-computere ifølge Forrester for tiden med en Windows XP-version, og selv om Vista har visse forbedringer inden for eksempelvis sikkerhed og bruger-interfaces, er det ifølge Forrester langt fra nok til at motivere en udskiftning.
Forrester vurderer, at 12 millioner amerikanske husstande vil have en Vista-baseret computer ved udgangen af 2007. Dette tal vil ifølge analysen være steget til 73 millioner i 2011.