Det er useriøst, når IT- og Telestyrelsen får vurderet Bedst på Nettet-deltagere på under to timer, mener usabilityforskerne Rolf Molich og Jakob Nielsen.
Det eksterne webbureau, der bedømmer de offentlige konkurrenternes hjemmesider, har kun halvanden time til at bedømme hver af de knap 700 hjemmesider.
Derfor har Rolf Molich og Jakob Nielsen ikke meget til overs for hele den metodiske tilgang til konkurrencen.
Alt for få timer brugt på en forkert måde
- Det vigtigt at understrege, hvor vigtigt det er, at man observerer brugeradfærd frem for, at én person slavisk gennemgår en hjemmeside ud fra et spørgeskema, siger Rolf Molich.
- I sidste ende er det jo adfærden, der viser om de rigtige brugere kan finde frem til de oplysninger, som skal bruges. Jeg bruger selv minimum 8-10 timer på hvert site med brugere, for at kunne danne mig et ordentligt grundlag for bedømmelsen.
Fuldmægtig fra IT- og Telestyrelsen, Karen Monies erkender, at metodeudvælgelsen ikke er helt optimal.
- Vi arbejder på metodikken fra år til år, men det er offentlige ressourcer, der skal afsættes til konkurrencen. Derfor kan vi aldrig gøre det så grundigt som private usability-firmaer. Men vi må bare lægge brikkerne i puslespillet så godt som muligt via eksempelvis stikprøvekontrol, siger hun.
Et finalefelt kunne gøre det mere retfærdigt
Jakob Nielsen strækker sig endnu længere end Rolf Molich, når det kommer til metodevalget.
- Jeg vil sige det tager flere uger, siger han.
Men han erkender også, at de fleste ikke har råd til at foretage meget grundige usability-undersøgelser.
Han foreslår derfor, at konkurrencer som Bedst på Nettet går over flere tempi. Først en grovsortering, hvor man kigger overfladisk på hjemmesiderne og udvælger finalekandidater, der så kan blive udsat for en grundig analyse således, at selve metoden som minimum sikrer en retfærdig afgørelse i konkurrencen.
Den tilgang til konkurrencen er Karen Monies dog ikke så glad for.
Det skyldes, at konkurrencen skal tilgodese bredden og ikke eliten blandt de offentlige hjemmesider.
- For os er det vigtigt, at både små og store hjemmesider får feedback fra Bedst på Nettet. Derfor er det ikke optimalt, hvis de ressourcesvage hjemmesider bliver udelukket fra starten, siger Karen Monies.
Elsk den man får
Både Rolf Molich og Jakob Nielsen erkender, at på trods af de mange problemstillinger, der ligger i en konkurrence som Bedst på Nettet, så har den sin berettigelse ved at sætte fokus på offentlig brugervenlighed.
- Det er ikke den form for usability, som jeg gerne så. Men kan man ikke få den, som man elsker, så må man elske den, man får, siger Rolf Molich.