Mens omkring 70 procent af al TDC’s kundekontakt på supportområdet til private og en stor del af alt salg til private foregår på nettet, halter erhvervslivet langt bagefter.
Virksomhederne er nemlig svære at få til at købe ind på telegigantens hjemmeside.
- Vi er ikke nået til den samme andel på erhvervsmarkedet. Men vores målsætning er, at vi også på erhvervsmarkedet vil flytte en større andel af salget til nettet, siger Per Rasmussen, der er onlinedirektør hos TDC.
Skyldes komplekse løsninger
Ifølge direktøren opstår problemet, fordi erhvervskunderne ofte køber mere komplekse løsninger.
Her vil kunderne typisk ved et vist punkt konkludere, at det er nødvendigt at få en sælger til at forklare produktet, fortæller Per Rasmussen.
Større behov for forklaringer
- Erhvervsprodukterne er mere komplekse, og derfor er de vanskeligere at sælge online, siger Per Rasmussen.
Erhvervskundernes manglende flittighed til at købe teleydelser på nettet skyldes ifølge direktøren ikke, at virksomhederne ikke er parat til at handle på nettet. I hvert fald når det gælder de mindre virksomheder.
Net-handelen går nemlig strygende, når det gælder de helt små firmaer med ganske få ansatte, som er på udkig efter produkter som de kan gennemskue.
Men når det drejer sig om virksomheder på 20 ansatte og derover, bliver løsningerne for komplekse til at kunderne føler, at de alene via læsning på nettet kan gennemskue, hvad der er det bedste valg, fortæller Per Rasmussen.
Forventer accelereret vækst
- Men det er selvfølgelig noget, som vi arbejder benhårdt på at behovsafdække via vores website. Men det er vanskeligere end til det private marked, siger Per Rasmussen.
Selv om netsalget til erhvervslivet halter en del efter andelen til privatkunder er andelen alligevel konstant vækst.
Men det går lidt langsommere end på privatmarkedet. Derfor er salgskonsulenter stadig meget vigtige når man skal handle med virksomheder, fortæller Per Rasmussen.
- Vi forventer en accelereret vækst i salget til både private og erhverv, siger Per Rasmussen.