ComputerViews: Tilfredshed med de offentlige tilbud over internettet er Finansministeriets succeskriterium for den digitale forvaltning.
Men når man kigger på de nye tal for virksomhedernes it-anvendelse fra Danmarks Statistik, er det let at komme i tvivl om, hvem det er, der er tilfreds.
Det ser nemlig ud som om, at Finansministeriet har set med meget venlige øjne på de nye tal fra Danmarks Statistik.
Er de nu også så tilfredse?
Ministeriets hovedkonklusion i en pressemeddelelse om tallene fra statistikfabrikken lyder: ”Virksomheder tilfredse med offentlige digitale services”.
Det er faktisk tilfældet. Hovedparten af de virksomheder, der har deltaget i undersøgelsen er tilfredse med både udbud og kvalitet af de offentlige services.
Et fåtal er decideret utilfredse.
Overskriften fra Projekt Digital Forvaltning røber bare ikke, at virksomhederne på alle de tre målingsområder er blevet mindre tilfredse end sidste år.
Overskriften burde nok snarere være ”Virksomheder mindre tilfredse med offentlige digitale services”.
Finansministeriets digitale spydspidser har selvfølgelig ret til selv at bestemme overskrifterne. Men er det rollen for et organ, som er sat i verden, for at forbedre og udbrede god digital forvaltning?
Rapporter fra både Rambøll og NNIT har de seneste måneder peget på problemer med at give både borgere og virksomheder tilstrækkeligt udbytte af den digitale forvaltning. Rambøll omtaler endda, at det offentlige har ramt et loft for udviklingen af it.
Offentlige it-systemer er ofte nok blevet talt op til skyerne for at lande på gulvet.
Hvorfor ikke se kendsgerningerne i øjnene og erkende, at det ikke går så hurtigt, let og smertefrit som der stod i brochuren.
Første skridt til bedre løsninger er at erkende problemet.
ComputerViews er en ny analyseform herhjemme. Læs mere om ideen bag ComputerViews her
Hvis du har forslag eller kommentarer til emner, som du mener, at ComputerViews bør tage op til kritisk behandling, så send os en e-mail på computerviews@cw.dkdk.