Det kan betale sig at kaste et par norske kraftudtryk af sig, mens man venter i telefonkøen hos Sonofon og Cybercitys norske ejer Telenor.
Hvis det automatiske system sporer frustration i stemmen, stiller det nemlig omgående om til et rigtigt menneske.
Firmaets automatiske telefonsystem opprioriterer nemlig opkald fra folk som bander og lyder frustrerede og vrede.
Det bekræfter Telenor overfor internetmediet Mobilen.no.
Nyhedsmediet har med en række forsøg afsløret, at det faktisk er muligt at råbe og skrige sig til en bedre plads i køen eksempelvis med et par heftige eder.
Blev omstillet med det samme
- Når vi i stedet for at besvare spørgsmålet, om vi er privat- eller erhvervskunde, lirer nogle saftige og irritable gloser af, bliver vi med det samme stillet om til en medarbejder, skriver Mobilen.no.
I forbindelse med undersøgelsen slap testpersonerne for at opgive deres navn og ærinde og for at være sikre på, at der ikke var tale om tilfældigheder, blev samme fremgangsmåde afprøvet flere gange.
Telenor har efterfølgende overfor netmagasinet bekræftet, at talesystemet kan genkende vrede stemmer.
Fraråder snyd
- Den tekniske løsning er så avanceret, at systemet kan genkende frustration hos den, som ringer ind, siger informationschef Anders Krokan til Mobilen.no
Men han fraråder alligevel folk at bruge muligheden for at bande sig vej først i køen.
- Det kan være, at du bliver stillet om til en kundekonsulent, som ikke har specialkompetence på det område, dit spørgsmål vedrører, siger han til Mobilen.no.