Ifølge en ny rapport fra Gartner æder Sony Ericsson sig ind på konkurrenterne. Verdens nu fjerdestørste producent af mobiltelefoner solgte i andet kvartal i år 15,3 millioner mobiltelefoner på verdensplan, hvilket svarer til 6,7 procent af alle solgte mobiltelefoner, skriver Computersweden.
Samme periode sidste år var Sony Ericssons andel af markedet 6,1 procent, så den svensk/japanske koncern har haft større fremgang end konkurrenten LG, der nu er forvist til femtepladsen på listen over verdens største mobiltelefon-producenter.
Top-fem listen
Top-fem listen over mobiltelefon-producenter ser ifølge Gartner nu således ud:
1. Nokia 33,6 procent
2. Motorola 21,9 procen
3. Samsung 11,1 procent
4. Sony Ericsson 6,7 procent
5. LG 6,3 procent
Storebror på området Nokia har også fremgang, men den største fremgang noterer Motorola sig for ikke mindst på grund af stor succes med den flade Razr-model, skriver Computersweden.
- Den fortsatte fremgang for Motorolas Razr-serie viser, at forbrugerne vil have flade telefoner. Hverken Nokia eller Sony Ericsson har satset på flade telefoner, og det tror jeg, at de bliver nødt til at gøre noget ved snarest, siger Gartners analytiker Carolina Milanesi til nyhedstjenesten Direkt.