L'Alpe d'Huez: Cirkus er kommet til den franske bjergby Alpe d’Huez.
Tirsdag eftermiddag rammer Tour de France-feltet nemlig det legendariske bjerg, hvor touren flere gange tidligere reelt er blevet afgjort.
Det røde CSC-logo sværmer over alt i byen, hvor flere hundrede tusinder mennesker i de seneste dage er strømmet til med biler, campere, telte og presenninger.
Det findes på lastbiler, cykel-tøj, på kasketter, klistermærker og på t-shirts i de mange turist-butikker i byen.
Turisterne med
Flere tusinder motionister pedallerer hver dag prustende op og ned af bjerget side om side med lastbiler, personbiler, motorcykler, scootere og fodgængere.
De fleste af cyklisterne er behørigt uniformeret i et komplet cykel-suit fra et af de deltagende hold, og fint ser det ud, selv om langt fra alle er i stand til opretholde det runde malende tråd op gennem bjergets 21 skarpe hårnålesving.
Men selv om de røde CSC-logo er at se på mange svedende rygge, på lastbiler, team-biler og flere andre steder, er kendskabet til sponsor-selskabet begrænset blandt de festglade tour-gæster, viser Computerworlds ganske uvidenskabelige rundspørge på bjerget.
- Jeg har absolut ingen anelse om, hvad CSC er for et firma, fastslår amerikaneren Ryan Plummer, der er rejst fra Californien i USA med to venner.
Egentlig kom de til Europa for at se VM i fodbold. Nu ligger de og sover tømmermændene ud i deres lille telt, som de har slået op på en græsplet midt i byen.
I nat festede de, til det blev lyst. Øllerne blev givet af nogle englændere, tyskere og hollændere, fortæller han.
- Jeg har været cykelfan i mange år, men jeg kender faktisk ikke rigtigt nogen af de europæiske hold eller sponsorer. Men det er alligevel great fun at være her. Sikke et show, siger Ryan Plummer.
- CSC er faktisk et stort amerikansk selskab.
- Oh.
Riis er sej
Bedre går det ikke med tyskeren Jörg Kohler fra München, der er kørt til Alpe d’Huez sammen med familien i en stor Hymer-camper med plads til både parabolantenne og farvefjernsyn og med racercykler spændt bag på.
Han følger ellers med i cykelløbet. Både CSC-rytteren Jens Vogt og naturligvis tyske T-Mobiles wunderkind Jan Ullrich - eller Ulli - er langt fra fremmede for ham.
- Selvfølgelig kender jeg CSC. Bjarne Riis er en fantastisk team-chef, og CSC har gjort det godt. Jens Vogt fik en flot etapesejr. Men ærgerligt med Basso, lyder det fra den solbrændte tysker.
Mens han kan tale ganske vidende om cykelholdet, bliver han mere stille, når det handler om sponsorselskabet.
Faktisk har heller ikke han nogen som helst anelse om, hvad CSC laver.
- Måske har det noget at gøre med bankforretning eller forsikringer, siger han tøvende.
- Men jeg kender da logoet, siger han opstemt.
Hvem er CSC?
Vi bevæger os videre til franskmanden Verot, der siger, at han ikke har noget efternavn. Han kommer fra Grenoble og er ankommet til Alpe d’Huez på motorcykel i morges.
- Er CSC et af holdene?, spørger han fra sin plads på en græsplæne, hvor han følger med i menneskemylderet.
Den ældre herre erkender blankt, at han ikke kender nogen af cykelholdene. Og slet ikke firmaerne bag dem. Han er alene kommet for at kigge på mylderet, siger han.
- Men jeg er kommet i Alpe d’Huez i mere end 30 år. Det tæller vel også lidt, no?, lyder det fra Verot.
I målområdet støder vi ind i spanieren Juan Villanueva, der er udstyret i fuld cykel-uniform fra det spanske hold Caisse d'Epargne-Illes Balears. Han har fulgt Tour de France i mange år, fortæller han.
Faktisk er det niende gang, at han er på l’Alpe d’Huez for at se den legendariske Tour de France-etape fra nærmeste hold.
- CSC er da et computer-firma, siger han uden den mindste tøven.
Og så arbejder han ikke engang med it. Han er elektriker hjemme i Spanien.
- Men jeg har engang hørt det i en tv-udsendelse om Tour de France, fortæller han.
Så trækker han på skuldrene.
- Hvad betyder også det? Det er jo cykelholdet, der er vigtigt.