Modningsprocessen i forbindelse med e-indkøb har været lang og besværlig, men nu begynder virksomhederne at hive gevinsterne hjem.
Det lyder enkelt, men det har været et meget langt og sejt træk at sætte strøm på indkøbsprocesserne i danske virksomheder.
Teknologien, som grundlæggende bygger på udveksling af data via internettet, har i mange år været til både leverandørerne og indkøbernes rådighed.
Spåede gevinster udeblev
Det har heller ikke skortet på rapporter og beregninger, der har spået store gevinster ved at skabe overblik over indkøbsprocesserne ved hjælp af redskaber som e-procurementsystemer, e-auktioner og indkøbsportaler.
Set med en udenforståendes briller kan det vel kun være forbundet med fordele at foretage indkøb af metervarer som kuglepenne, planter og kaffe til hele organisationen hos en leverandør frem for 20.
Priserne kan presses, fakturaerne behandles elektronisk og der skal bruges færre ressourcer på indhentning af tilbud. For blot at nævne nogle af de mest åbenlyse gevinster.
Mange fejlslagne projekter
Alligevel har mange virksomheder været udsat for fejlslagne e-procurementprojekter, for i de tidligere projekter glemte man en helt afgørende faktor, der havde meget lidt med elektronik og processer at gøre: brugerne og ledelsen.
Morten Munkgaard Møller arbejder i dag hos Lego med udvikling af indkøbsprocesserne. Indtil for tre måneder siden var han knyttet til Aarhus Universitet som forsker og underviser i e-procurement:
– Der er nødt til at være en organisatorisk opbakning. Mange steder er der blevet sagt, “nu håber vi, I vil bruge det nye system”. Erfaringerne har vist, at det ikke er nok. I stedet bør det lyde: ”Hvis du ikke bruger systemet, så vil virksomheden ikke betale for varen”, siger Morten Munkgaard Møller.
Tidligere ingen interesse
Samme betragtning har Søren Vammen, direktør hos DILF, Dansk Indkøbs og Logistik Forum.
– Det har tit undret mig, hvor meget administrerende direktører kan gå op i små detaljer som farven på tæppet i receptionen, men bekymrer sig så lidt om indkøb. Mange gange har det lydt fra toplederen til indkøbsafdelingen: Gør noget ved de indkøb, men forstyr ikke forretningen, siger Søren Vammen, som peger på, at det slet ikke kan undgås at forstyrre forretningen – det er jo her, brugerne af de nye systemer og processer sidder.
Læs hele historien i juni-udgaven af magasinet CIO