Bunkerne af e-mails fra det krakkede Enron bliver brugt til at optræne et spamfilter ved at lade internetbrugere gennemse hver enkelt e-mail og vurdere, om der er tale om en spammail eller en legitim e-mail.
Bag webstedet spamorham.org står antispam-forskeren John Graham-Cunning.
De mange Enron-e-mails blev frigivet i 2003 i forbindelse med retssagen mod firmaets øverste chefer.
Filosofien bag webstedet er, at en manuel sortering er mere præcis end maskinsortering, samt at det store antal e-mails i Enrons arkiv udgør et perfekt grundlag for eksempelvis at måle, hvor præcist et automatisk spamfilter er.
Således kan den menneskelige indblanding hjælpe med at oplære spamfiltret i, at e-mails fra rejse-webstedet Travelocity ikke er spam, selvom mange filtre kategoriserer dem som sådan.
Imidlertid har det vist sig, at mennesker måske ikke er helt så gode til at skelne mellem spam og den ægte vare.
John Graham-Cunning skriver således i sin weblog, at en stor del af brugerne fejlagtigt kategoriserede en rundsendt smålummer vittighed som spam, mens mange til gengæld bed på en eBay-phishing-mail.
Ethvert forsøg på at forbedre våbene mod spam er en torn i øjet på spammerne.
Ifølge John Graham-Cunning har mindst én spammer angiveligt forsøgt at sabotere projektet ved at lave et automatiseret program, der kunne stemme på, at en spammail alligevel ikke var spam.
Forsøget blev imidlertid tilsyneladende afbrudt, da hackeren ikke kunne finde en vej uden om de sikkerhedsforanstaltninger, der er opsat på webstedet for netop at forhindre sabotage.
Relevant link