Den tredje og hidtil største del-implementering af et nyt SAP-system hos Post Danmark blev mandag taget i brug og forløber ifølge den ansvarlige it-chef planmæssigt.
- De første indikationer er, at det ser fornuftigt ud. Vi vurderer situationen løbende, og skulle der opstå problemer, vil vi i første omgang forsøge at arbejde os ud af dem i stedet for at lave en fall back-manøvre, siger Bernt Rømer.
Han er chef for Post Danmarks særlige SAP-kompetencecenter, der er oprettet med henblik på implementeringen af Post Danmarks nye SAP-baserede virksomhedssystemer.
ERP-løsningerne koster Post Danmark et ikke offentliggjort trecifret millionbeløb i perioden fra 2004 frem til 2008.
Fakturering for milliarder
Post Danmark omsætter for cirka en milliard kroner om måneden baseret på cirka 40.000 erhvervskunder.
Den del af det nye SAP-system, der mandag blev sat i drift, omfatter ordrestyring, fakturering, debitering og budgettering samt løsninger til kundeservice og håndtering af reklamationer.
- Vi begynder fra i dag at optage alle ordrer i vores nye SAP-systemer, og i løbet af måneden kører vi vores første faktureringer af kunderne i det nye system, siger Bernt Rømer.
Ifølge it-chefen har alene den netop igangsatte del af Post Danmarks nye SAP-system krævet 60-70 it-konsulenters arbejde i halvandet år. Hertil kommer et tilsvarende antal interne medarbejdere hos Post Danmark.
Endvidere er der brugt mange ressourcer på uddannelse af de cirka 2.500 nye brugere på SAP-systemerne, så der nu er 7.500 SAP-brugere i Post Danmark, fortæller Bernt Römer.
Samlet set er Post Danmark implementering af det nye system et af Danmark største SAP-projekter. Den seneste implementering er den hidtil mest komplekse, fordi den blandt andet omfatter en række forskellige løsninger.
Den sidste af de planlagte syv del-etaper forventes gennemført i 2008 og drejer sig om nye løsninger til lønadministration, tidsregistrering og planlægningen af bemandingen for de cirka 25.000 ansatte.