Startskud til gigantisk SAP-projekt hos posten

Post Danmark tog mandag den hidtil største SAP-implementering i brug i forbindelse med postens skifte til et nyt SAP-baseret virksomhedssystem. Alt ser ud til at gå planmæssigt, melder it-chef Bernt Römer.

Den tredje og hidtil største del-implementering af et nyt SAP-system hos Post Danmark blev mandag taget i brug og forløber ifølge den ansvarlige it-chef planmæssigt.

- De første indikationer er, at det ser fornuftigt ud. Vi vurderer situationen løbende, og skulle der opstå problemer, vil vi i første omgang forsøge at arbejde os ud af dem i stedet for at lave en fall back-manøvre, siger Bernt Rømer.

Han er chef for Post Danmarks særlige SAP-kompetencecenter, der er oprettet med henblik på implementeringen af Post Danmarks nye SAP-baserede virksomhedssystemer.

ERP-løsningerne koster Post Danmark et ikke offentliggjort trecifret millionbeløb i perioden fra 2004 frem til 2008.

Fakturering for milliarder

Post Danmark omsætter for cirka en milliard kroner om måneden baseret på cirka 40.000 erhvervskunder.

Den del af det nye SAP-system, der mandag blev sat i drift, omfatter ordrestyring, fakturering, debitering og budgettering samt løsninger til kundeservice og håndtering af reklamationer.

- Vi begynder fra i dag at optage alle ordrer i vores nye SAP-systemer, og i løbet af måneden kører vi vores første faktureringer af kunderne i det nye system, siger Bernt Rømer.

Ifølge it-chefen har alene den netop igangsatte del af Post Danmarks nye SAP-system krævet 60-70 it-konsulenters arbejde i halvandet år. Hertil kommer et tilsvarende antal interne medarbejdere hos Post Danmark.

Endvidere er der brugt mange ressourcer på uddannelse af de cirka 2.500 nye brugere på SAP-systemerne, så der nu er 7.500 SAP-brugere i Post Danmark, fortæller Bernt Römer.

Samlet set er Post Danmark implementering af det nye system et af Danmark største SAP-projekter. Den seneste implementering er den hidtil mest komplekse, fordi den blandt andet omfatter en række forskellige løsninger.

Den sidste af de planlagte syv del-etaper forventes gennemført i 2008 og drejer sig om nye løsninger til lønadministration, tidsregistrering og planlægningen af bemandingen for de cirka 25.000 ansatte.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere