Udviklere hos spilgiganten Electronic Arts (EA), der er verdens største spiludgiver, får nu erstatning for det ulønnede overarbejde, som de har udført for firmaet.
I et forlig er EA således gået med til at betale i alt knap 90 millioner til udviklerne som kompensation for det overarbejde, de har udført mellem 2001 og 2006.
Det skriver San José Mercury News.
Samtidig vil firmaets lavest betalte udviklere gå over til at være timelønnede, så de får krav på overtidsbetaling.
EA er langt fra det eneste selskab i branchen, der har fået udviklerne på nakken på grund af krav om store mængder ulønnet overarbejde.
I USA er der således anlagt mindst seks store sager mod firmaer som EA, Vivendi Universal og Sony, skriver avisen.
Spiludviklernes utilfredshed går især på fænomenet "crunch time", hvor udviklerne presses til mange timers overarbejde op til deadlines i udviklingsforløbet.
Den praksis vil EA nu forsøge at undgå, oplyser selskabet.
- I løbet af de sidste to år har vi revideret den gamle ledelsesform. Crunch time duede ikke. Vi har gjort fremskridt mod at undgå de problemer, siger talskvinde Trudy Muller fra EA til Mercury News.
Organisationen International Game Developers Association, IGDA, påskønner de små skridt i den rigtige retning, men advarer om, at alt endnu ikke er rosenrødt for udviklerne i spilbranchen.
- Branchen har udvist sympati for behovet for forandring, men der også fortsat den opfattelse, at den "gamle" metode - uanset hvor forkert den er - stadig har været frugtbar, siger direktør Jason Della Rocca fra IGDA til Mercury News.