Adgang til kalender, beskeder fra børnehaven og referater fra byrådsmøderne bliver nogle af de muligheder, som borgerne i Ny Randers Kommune får fra 2007.
Kommunen har netop valgt EDB gruppen som CMS-leverandør til Det Digitale Randers, et projekt som skal binde den kommende kommunes 9.000 medarbejdere og 92.000 indbyggere sammen digitalt.
Adgang med Digital Signatur
Den nye løsning giver åbne postlister, adgang til dagsordener og referater og mulighed for at indbyggerne kan følge med i deres sager på rådhuset.
Nøglen til at komme på det Digitale Randers bliver adgang med en digital signatur.
På den måde sikrer kommunen, at alle har adgang til de samme muligheder - også selv om de ikke er på det administrative netværk, siger Ulrik Fynbo, projektleder for Det Digtiale Randers.
- Vi har valgt løsningen, fordi der skal være noget til borgerne. De skal ikke kun logge på hvert 10. år. På den måde er vi med til at danne grundlag for en digital selvbetjening, siger Ulrik Fynbo
Ni procent er klar
Selv om kun ni procent af de 92.000 indbyggere i den nye kommune i øjeblikket har en digital signatur, mener Ulrik Fynbo, at det er muligt at sikre alle adgang.
- Vi vil gøre en stor indsats for at udbrede den digitale signatur. Det skal ske igennem markedsføring og hjælp til de borgere, som synes det er svært, siger Ulrik Fynbo.
EDB Gruppen konkurrerede med seks andre firmaer om leverancen. Tilbudsgiverne spændte vidt i størrelse. Den mindste virksomhed var Skybrud med 10-15 ansatte, og den største var it-giganten KMD.
Får egen platform
Udbudstilbuddet fra EDB Gruppen lyder på 600.000 kroner i etablering og det koster 840.000 kroner at drive systemet i fire år.
- Udover de traditionelle ydelser fra kommunen får borgerne også tilbud om kalender, mulighed for at danne netværk med andre borgere, lave egen hjemmeside. Og det sker på deres egen platform på hjemmesiden, siger Kenny Munch fra EDB Gruppen.
EDB Gruppen er i forvejen leverandør til Odder Kommune. Den løsning er to år i træk kåret til den bedste kommunale hjemmeside af Videnskabsministeriet.