Færre men tungere klager over telefoni

Færre kunder har klaget over de danske teleselskaber i 2005. Men antallet af behandlede sager er stort set det samme som året før. Kunderne er blevet mere opmærksomme på, hvad de kan klage over, mener Teleankenævnet.

Kun 690 kunder klagede over deres teleselskab i 2005.
Det er næsten en halvering i forhold til året før, hvor Tele-ankenævnet modtog 1.234 klager fra danske telekunder.

Men selv om der samlet set er færre kunder, som klager over teleselskaberne, er antallet af afgørelser i Teleankenævnet stort set det samme som i 2004.

Nævnet afgjorde i 2005 340 klagesager mod 354 året før. Det viser en ny årsrapport fra Teleankenævnet.

- Det tolker jeg som om, at folk har fundet ud af, hvad de kan få behandlet hos os. Der er ikke så mange vildfarne klager mere, siger Marianne Bundgaard, direktør i Teleankenævnets sekretariat.

Tungere klager

Det betyder også, at sagerne er juridisk tungere end tidligere.

Eksempelvis modtager nævnet sager, som vedrører tvister om generelle fortolkninger af forbrugerretten og omfanget af fortrydelsesretten, fortæller Marianne Bundgaard.

- Man kan håbe, at det betyder, at de sager, der ikke er juridisk kød på, bliver løst hos teleselskaberne selv. Det ville være den ideelle verden, siger Marianne Bundgaard.

Traditionelt kommer de fleste klager fra mobilkunder.

I år udgør disse klager 40 procent af det samlede antal, mens mobilklager i 2004 udgjorde 44 procent af klagebunken hos Teleankenævnet.

Det er stadig klager over regninger og manglende effektuering af opsigelser som kunderne klager mest over.

Relevant link

Teleankenævnet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere