Kun 690 kunder klagede over deres teleselskab i 2005.
Det er næsten en halvering i forhold til året før, hvor Tele-ankenævnet modtog 1.234 klager fra danske telekunder.
Men selv om der samlet set er færre kunder, som klager over teleselskaberne, er antallet af afgørelser i Teleankenævnet stort set det samme som i 2004.
Nævnet afgjorde i 2005 340 klagesager mod 354 året før. Det viser en ny årsrapport fra Teleankenævnet.
- Det tolker jeg som om, at folk har fundet ud af, hvad de kan få behandlet hos os. Der er ikke så mange vildfarne klager mere, siger Marianne Bundgaard, direktør i Teleankenævnets sekretariat.
Tungere klager
Det betyder også, at sagerne er juridisk tungere end tidligere.
Eksempelvis modtager nævnet sager, som vedrører tvister om generelle fortolkninger af forbrugerretten og omfanget af fortrydelsesretten, fortæller Marianne Bundgaard.
- Man kan håbe, at det betyder, at de sager, der ikke er juridisk kød på, bliver løst hos teleselskaberne selv. Det ville være den ideelle verden, siger Marianne Bundgaard.
Traditionelt kommer de fleste klager fra mobilkunder.
I år udgør disse klager 40 procent af det samlede antal, mens mobilklager i 2004 udgjorde 44 procent af klagebunken hos Teleankenævnet.
Det er stadig klager over regninger og manglende effektuering af opsigelser som kunderne klager mest over.
Relevant link