En forsvindende lille del af de danske fjernsyn er klar til at modtage fjernsyns-signaler fra det jordbaserede digitale tv sendenet, der åbner officielt på fredag, når kulturminister Brian Mikkelsen (K) trykker på en imaginær knap hos DR.
En rundspørge i branchen baseret på salg viser nemlig, at kun omkring 50.000 fjernyn er klar til at modtage signal fra det nye jordbaserede digitale sendenet.
Intet mål for seere nu
I DR vækker det lave antal ikke den store bekymring.
- Der er ikke nogen, som har sat et mål for, at nogen skal styrte ned og købe bokse. Vores succeskriterie er, at etablere en platform med bedre billede og bedre lyd,
siger Carsten Corneliussen, der er specialkonsulent i DR for digitalt tv.
Han er desuden talsmand for selskabet Digi-tv, der er DR's og TV2's fælles organisation for styringen af det digitale sendenet.
5,3 millioner fjernsyn i Danmark
Apparat-undersøgelsen viser, at der i alt befinder sig omkring 5,3 millioner tv-apparater i de 2,4 millioner danske husstande, når fjernsynet i soveværelset, køkkenet, sommerhuset og det gamle konfirmations-apparat på hylden i kælderen tælles med.
Omkring 43 procent af disse modtager signal fra traditionelle antenner, mens resten får signal fra kabler eller andet.
Det betyder, at der skal sælges omkring 1.650 digitale modtagerbokse om dagen, hvis alle de potentielle fjernsynsapparater skal forberedes til det digitale jordbaserede sendenet inden det analoge sendenet lukker i 2009.
Og det mener Carsten Corneliussen er realistisk.
- I Sverige og Finland, hvor de er ved at være færdige med overgangen til digitalt tv, bliver der solgt 30.000 til 40.000 digitale dekodere om måneden, siger han.
DR hæfter sig ved, at 1. april er begyndelsen på en tre-årig overgangsperiode til digitalt tv.
- Jeg har da væddemål med mine folk herude. Og de tror på, at det nuværende tal er 10 gange så højt som de 50.000 enheder, som branchen opgiver, siger Carsten Corneliussen.
Mange usikkerhedsmomenter
Spørgsmålet er, om de solgte apparater til digital modtagelse stadig står på butikkernes hylder, eller om de er solgt videre til hjemmene.
Det mener Tau Steffensen, administrerende direktør hos Hinke, som sælger udstyr til det nye sendenet.
Firmaet ser også positivt på afsætningsmulighederne, men mener ikke, at det er så stort, som DR giver udtryk for.
- Vi regner med, at en million fjernsyn skal have en digital boks. Men der er mange usikkerhedsmomenter i det her, siger Tau Steffensen.
Det digitale jordbaserede sendenet tilbyder tre public service-kanaler plus lokalstationer.
Forbeholden optimisme
Og spørgsmålet er så, om det indhold er attraktivt nok til at få folk til at investere de knap 1.000 kroner, som konverteringen koster, siger Tau Steffensen.
- Men vi positionerer os som en af de store spillere på markedet nu. Får vi 10 procent af det potentielle marked på mellem en og to millioner digitale bokse, så er det rigtigt mange.
Ifølge Kjaerulff1, en af de andre store spillere på markedet for digitalt tv-udstyr, er det akademikerne, som har siddet og ventet på DR2, der nu er den store målgruppe.
Det bekræfter Carsten Corneliusen hos DR. Her er det vigtigste nemlig, at netop DR 2 bliver landdækkende.