Salg af spil og ringetoner til mobiltelefoner fører sammen med andre indholdstakserede SMS-tjenester til et stigende antal klager fra forbrugerne.
Det får nu forbruger-myndighederne i de nordiske lande til at sætte ekstra fokus på udbydere af SMS-tjenester via et fælles udspil om god skik.
- Problemerne er typisk relateret til børn og unge, der pludselig står med meget store telefonregninger efter at have benyttet SMS-tjenester. Det kan være meget svært at overskue priser og betingelser, siger Søren Iversen.
Han er specialkonsulent hos den danske forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, der sammen med de nordiske kollegaer nu har præciseret reglerne på området.
Fælles regler
- Det er vores indtryk, at der er en del aktører, der arbejder på hele det nordiske marked, og derfor kan det være en fordel for alle, at forbrugermyndighederne kommer med et fælles udspil, siger Søren Iversen.
Forbrugerombudsmandens institution har de seneste år været i dialog med teleselskaberne for at gøre opmærksom på reglerne på området.
Hos Forbrugerombudsmanden har man blandt andet understreget, at teleselskaberne bør sikre, at leverandører bliver lukket, hvis de ikke lever op til lovgivningen og branchens eget regelsæt.
Endvidere bør teleselskaberne ifølge forbrugerombudsmanden gøre en større indsats for at sikre, at reglerne om prisoplysninger, fortrydelsesret og korrekt kundebehandling bliver overholdt.
Relevante link