Ombudsmænd skærper fokus på SMS-tjenester

Forbrugermyndighederne i de nordiske lande skærper fokus på SMS-tjenester, efter at antallet af klager fra forbrugerne de seneste år er steget voldsomt i hele Norden.

Salg af spil og ringetoner til mobiltelefoner fører sammen med andre indholdstakserede SMS-tjenester til et stigende antal klager fra forbrugerne.

Det får nu forbruger-myndighederne i de nordiske lande til at sætte ekstra fokus på udbydere af SMS-tjenester via et fælles udspil om god skik.

- Problemerne er typisk relateret til børn og unge, der pludselig står med meget store telefonregninger efter at have benyttet SMS-tjenester. Det kan være meget svært at overskue priser og betingelser, siger Søren Iversen.

Han er specialkonsulent hos den danske forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, der sammen med de nordiske kollegaer nu har præciseret reglerne på området.

Fælles regler

- Det er vores indtryk, at der er en del aktører, der arbejder på hele det nordiske marked, og derfor kan det være en fordel for alle, at forbrugermyndighederne kommer med et fælles udspil, siger Søren Iversen.

Forbrugerombudsmandens institution har de seneste år været i dialog med teleselskaberne for at gøre opmærksom på reglerne på området.

Hos Forbrugerombudsmanden har man blandt andet understreget, at teleselskaberne bør sikre, at leverandører bliver lukket, hvis de ikke lever op til lovgivningen og branchens eget regelsæt.

Endvidere bør teleselskaberne ifølge forbrugerombudsmanden gøre en større indsats for at sikre, at reglerne om prisoplysninger, fortrydelsesret og korrekt kundebehandling bliver overholdt.

Relevante link

Markedsføring af SMS-tjenester (pdf)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere