Hewlett-Packard har store forventninger til sine tynde klienter, som selskabet tror vil nå ud i de private hjem indenfor de kommende år, efter erhvervslivet i stort omfang har taget de små computere til sig.
HP solgte sidste år 2,6 millioner tynde klienter og regner med, at der i år bliver solgt mindst 4,5 millioner HP-klienter verden over. Nye og stadigt hurtigere modeller skal understøtte dette vækstmål.
Den holdning deles af analysehuset Gartner, der vurderer, at mange virksomheder har en forældet computer-maskinpark, som er meget dyr at opgradere.
- Når de kigger på tynde klienter ser de hurtigere netværk, bedre sikkerhed og mindre omkostninger. Det er en meget god anledning, siger Gartner-analyutiker Mark Margevicius til IDG News Service.
Han peger på, at tynde klienter er meget billige i vedligeholdelse, fordi de ikke har bevægelige dele som harddiske eller ventilatorer.
Også de private brugere er så småt begyndt at få øjnene op for de tynde klienter, vurderer han. Det kan for eksempel ske i forbindelse med kabel-tv-udbyderens bestræbelser på at levere både applikationer og indhold, hvilket kan understøttes af tynde klienter i hjemmene.