Den børsnoterede danske it-gigant Columbus IT Partner øgede i 2005 omsætningen fra 580 millioner kroner til 650 millioner kroner, men kom alligevel ud af året med røde tal på bundlinjen.
Underskuddet blev på seks millioner kroner.
Det er imidlertid en væsentlig forbedring efter de seneste års markante underskud på 18 millioner kroner sidste år og helt op til 100 millioner kroner i både 2001 og 2002.
Bestyrelsesformand Ib Kunøe, der indtrådte i Columbus IT i december 2004, er tilfreds med resultatet.
- Vi ser nu de første konsekvenser af et fokuseret Columbus IT, hvor ejerskabet er entydigt, og hvor selskabets drift er stærkt styret. Uanset hvor jeg kigger hen i Columbus IT, så går det i den rigtige retning, udtaler Ib Kunøe i en kommentar til regnskabet.
Generel positiv udvikling
I en regnskabsmeddelelse oplyser Columbus, at selskabet har haft en generelt positiv udvikling i 2005, hvor der bortset fra tre lande har været positive resultater på driften.
I Danmark, USA, England, Colombia og Holland havde Columbus således vækst i både omsætning og indtjening, oplyser selskabet.
Også datterselskabet i Norge forbedrede i 2005 driften, men giver forsat underskud.
Ifølge Columbus har der i 2005 kun været utilfredsstillende resultater i få mindre datterselskaber.
Vækst i Danmark
Væksten i det danske datterselskab tilskrives fortsat effektivisering og forbedrede kundeaftaler.
Der har i Danmark været en fremgang på 30 procent på resultatet før afskrivninger (EBITDA) i forhold til 2004, når man ser bort fra engangsindtægter dette år på 11 millioner kroner.
Den generelle forbedring af Columbus' årsresultat skyldes ikke mindst en vækst i omsætningen på knap 60 procent på det amerikanske marked.
Ifølge regnskabet forventer Columbus IT at øge omsætningen i 2006 til op mod 750 millioner kroner.
Resultatet før skat forventes at blive på mellem 10 millioner og 15 millioner kroner mod 1,2 millioner kroner i 2005.
Af en regnskabsmeddelelse fra Columbus fremgår det, at salg af hardware i 2005 udgjorde tre procent af selskabets nettoomsætning, mens salg af software og service tegnede sig for henholdsvis 34 procent og 63 procent.
Løsninger baseret på Microsofts Axapta udgør fortsat den største del af omsætningen - cirka 75 procent.