Chipgiganten Intel forsvarer, at selskabet holder fast i den nu aldrende busarkitektur, selv om flere har peget på den som en kommende flaskehals i takt med, at processorer får flere kerner.
Konkurrenten AMD benytter således dets egen HyperTransport, der netop er udviklet med henblik på processorer med flere kerner.
Hver enkelt processorkerne skal have adgang til hukommelsen. Med Intels bus vil kernerne typisk skulle deles om den samme bus.
Det er imidlertid endnu ikke blevet et problem, Intel ikke kan manøvrere sig uden om, mener chef for Intels afdeling for chiparkitektur, Steve Pawlowski.
- For størstedelen af arbejdsopgaverne er hukommelsens båndbredde ikke kommet i vejen endnu, siger Steve Pawlowski til eWeek.
Intel har nye bustyper linet op på selskabets køreplan, men de ligger endnu et stykke ude i fremtiden, og Intel har hidtil kun meldt ud om nye bustyper til selskabets server-chips.
Intel vil lancere processorer med fire kerner senest i 2008 og i takt med at antallet af kerner stiger, vil det også lægge yderligere pres på busarkitekturen.
Det vil dog komme an på den konkrete brug af processoren, da problemerne først og fremmest vil opstå ved høj belastning af alle kerner.
Intel er dog langt fra afvisende over for, at nye teknologier kan blive taget i brug for at bevare selskabets dominerende position på markedet for processorer til servere.
- Jeg kan se nogle teknologier og tendenser, som vi bliver nødt til at se på ude i fremtiden. Det er vi helt sikkert åbne for at se på, når den tid kommer, siger Steve Pawlowski til eWeek.