Søgemaskinefirmaet Google har indgået forlig med selskabets reklame-kunder om taksering for falske klik på banner-reklamer.
Forliget indebærer, at Google skal betale omkring 563 millioner kroner tilbage til firmaer, der reklamerer via søgemaskinens reklamenetværk. Det skriver nyhedsbureauet AP.
Sagen drejer sig om Googles system med at kræve penge af annoncørerne per klik på de reklamer, selskabet distribuerer.
Pumpes op
En vis andel af disse klik kommer imidlertid ikke fra potentielle købere, men derimod fra personer, der ønsker at pumpe antallet af klik op.
Utilfredshed med at blive opkrævet betaling for falske klik fik firmaet Lane's Gifts and Collectibles til at lægge sag an mod Google på vegne af alle annoncørerne.
Sagsanlægget er også rettet mod andre spillere på reklamemarkedet som Yahoo og AOL.
Ifølge AP har Yahoo tænkt sig at forfølge sagen i retten og har derfor ikke indgået forlig.
Google har siden etableret en række tiltag, der skal genkende de falske klik, inden de bliver skrevet på annoncørens regning, skriver nyhedstjenesten CNET.
Det præcise omfang af svindel med klik på bannerannoncer er imidlertid ukendt.