Falske klik koster Google 563 mio. i erstatning

Google har indgået forlig med selskabets annoncører, som indebærer, at Google skal betale 563 millioner kroner tilbage for såkaldte falske klik på banner-annoncer.

Søgemaskinefirmaet Google har indgået forlig med selskabets reklame-kunder om taksering for falske klik på banner-reklamer.

Forliget indebærer, at Google skal betale omkring 563 millioner kroner tilbage til firmaer, der reklamerer via søgemaskinens reklamenetværk. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Sagen drejer sig om Googles system med at kræve penge af annoncørerne per klik på de reklamer, selskabet distribuerer.

Pumpes op

En vis andel af disse klik kommer imidlertid ikke fra potentielle købere, men derimod fra personer, der ønsker at pumpe antallet af klik op.

Utilfredshed med at blive opkrævet betaling for falske klik fik firmaet Lane's Gifts and Collectibles til at lægge sag an mod Google på vegne af alle annoncørerne.

Sagsanlægget er også rettet mod andre spillere på reklamemarkedet som Yahoo og AOL.

Ifølge AP har Yahoo tænkt sig at forfølge sagen i retten og har derfor ikke indgået forlig.

Google har siden etableret en række tiltag, der skal genkende de falske klik, inden de bliver skrevet på annoncørens regning, skriver nyhedstjenesten CNET.

Det præcise omfang af svindel med klik på bannerannoncer er imidlertid ukendt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere