Kvinder med leder-ambitioner i it-branchen skal blive bedre til at gøre opmærksom på, at de går efter et lederjob. Mændene holder sig nemlig ikke tilbage.
Sådan lyder meldingen på kvindernes internationale kampdag fra Bente Bøllingtoft Lindstrøm, der står i spidsen for Dansk IT's netværk for kvindelig it-ledelse.
Mangler frækhed
- Kvinderne skal være mere frække og sige højt, at de ser sig selv som kandidater til et lederjob, hvis de har ambitioner i den retning, siger Bente Bøllingtoft Lindstrøm.
- De skal være mere pågående og ikke vente på, at chefen får øje på dem, for så får han sikkert øje på en mand først, siger hun.
Kvinderne er dårligt repræsenteret i it-branchen og specielt på lederposterne. En ny opgørelse fra Ledernes Hovedorganisation viser, at der er kvinder i 16 procent af de ledende it-stillinger i landet. For de øvrige brancher er gennemsnittet 21 procent.
Den dårlige repræsentation er imidlertid ikke nogen naturlov, mener Bente Bøllingtoft Lindstrøm.
Efter 18 år i it-branchen - blandt andet som salgschef og produktchef - har hun etableret firmaet Udviklingsvej, der beskæftiger sig med personlig coaching og rådgivning.
Netværk styrker kvinder
Bente Bøllingtoft Lindstrøm står endvidere i spidsen for et kompetencenetværk for kvindelig it-ledelse, der for cirka et år siden blev etableret af interesseorganisationen Dansk IT.
Netværket er for kvinder, der arbejder med ledelse i it-branchen og tæller i dag 25 kvinder, som gerne vil være flere.
- Udviklingen går generelt mod flere kvinder i lederjob, og det er der stigende opmærksomhed på i it-branchen. Kvinderne er klar og har ambitionerne, men de skal blive bedre til at overbevise omverdenen om det, siger Bente Bøllingtoft Lindstrøm.
Administrerende direktør og medejer af it-virksomheden Medialogic, Kate Turch, har vist vejen og haft en række lederstillinger i it-branchen og beklædt posten som direktionssekretær i flere selskaber.
Kvinder er en styrke
Kate Turch mener, at kvinder har en anden tilgang til opgaver og problemer end mænd, og at det vil være en styrke for mange virksomheder.
- Kvinder ser i højere grad end mænd både den forretningsmæssige og den mere bløde side af en sag. Vi er generelt mere kompromissøgende og bedre til at lytte til både medarbejdere og kunder, og det er der bestemt brug for i en virksomhed, siger Kate Turch.
Ifølge Bente Bøllingtoft Lindstrøm vil Dansk IT's kvinde-netværk det kommende år sætte ekstra fokus på kvindeligt lederskab for at ruste medlemmerne bedre til udfordringerne i hverdagen.
- Og så skal vi fortsat gøre en indsats for at få brudt tendensen til, at mænd hellere rekrutterer en anden mand end en kvinde, når der en ledig lederstilling, siger Bente Bøllingtoft Lindstrøm.