Børsen i Tokyo måtte onsdag lukke 20 minutter tidligere, fordi it-systemerne havde nået deres maksimale kapacitet.
Problemet opstod på grund af usædvanligt mange handler på grund af dels skuffende resultater fra de amerikanske it-firmaer Intel og Yahoo og dels på grund af en politiets efterforskning af internetvirksomheden Livedoor.
Det resulterede i så stort et antal handler, at systemet kom faretruende tæt på at nå de 4,5 millioner, som det maksimalt kan håndtere.
Derfor valgte børsen at lukke 20 minutter før tid.
Det er blot det seneste i en række tekniske problemer for Tokyos børs.
I november sidste år lammede en fejlinstalleret softwareopdatering børsen i næsten en hel dag, og i december blev der sat yderligere spørgsmålstegn ved softwaren, da den tillod salget af 40 gange antallet af udstedte aktier i et lille firma til en stykpris på få øre, da et investeringsfirma byttede om på antallet af aktier og salgskursen.
Systemleverandøren Fujitsu tog det første nedbrud på sin kappe, mens direktøren for børsen valgte at gå efter skandalen i december.
Problemet med manglende kapacitet til at håndtere panikdage på børsen stiller derfor ikke børsen i et bedre lys.
- Det har været en uundgåelig katastrofe. I det mindste forudså de problemet, men det faktum, at system var ved at gå ned, det er et problem, siger økonomiprofessor Noriko Hama fra Doshisha University.
En del af problemet skyldes manglende forudsigelser af, hvordan væksten i internethandler ville påvirke det samlede antal handler.
- I Japan har børserne en meget begrænset erfaring med online-handler, mens man i USA har over fem års erfaring, så tilsvarende problemer er blevet løst, siger chefanalytiker Junichi Saeki fra IDC i Japan.
Han mener, skylden ligger i en dårlig it-ledelse og for få penge til it.