Sælgerne hos den jyske smykkeproducent Pilgrim optager i dag ordrer ved hjælp af PDA'er, hvor de tidligere brugte pen og papir.
- Før vi fik PDA'er, håndskrev vi alt og faxede så ordrerne til Danmark, hvor alt skulle skrives ind igen af administrationen der. En ret omstændelig proces, forklarer Anette Jensen, sælger for Pilgrim i det sydvestlige England.
Overgang til at tage og føle på
Hun har arbejdet for Pilgrim i to år og skrevet og faxet ordrer i ni måneder. Overgangen fra papir til PDA var i den grad til at tage og føle på.
- Tidsmæssigt har besparelsen været enorm. Det, som hugger igennem med det samme nu med direkte overførsel af data, tog tidligere op til tre dage, siger Anette Jensen.
Med PDA'erne er det muligt at sende nye ordrer direkte ind i smykkefirmaets Navision Axapta-virksomhedssystem i Skanderborg.
Afløste papir-kaos
Oprindelig var det ikke for at spare penge, at smykkeproducenten ville have en anden måde at optage ordrer på, men fordi livet med deltagelse på fire-fem messer om året blev for uoverskueligt.
- Hver mandag efter en messe stod faxen og blinkede, fordi der ikke var mere papir. Der kom måske 500 sider gennem faxen, og det blev for kaotisk, konstaterer Erik Højbjerg, it-chef, Pilgrim.
Han kontaktede it-virksomheden Handstep, der specialiserer sig i PDA-løsninger. Og så gik det stærkt.
Tre uger efter den første snak leverede Handstep en prototype på en løsning, som kunne tages i brug med det samme.
- Handstep har lavet vores PDA-løsning fra scratch, men bygget på erfaringerne fra vores første løsning, der viste sig at være hverken brugervenlig eller sikker nok, fortæller Erik Højbjerg.
Udviklet i .Net
Løsningen til Pilgrims sælgere er udviklet i Microsofts .Net-teknologi og kan bruges af enhver enhed, der kører på styresystemet Windows Mobile.
Pilgrim bruger Symbols PDA'er med indbygget scanner.
- De er dyre, men kan tåle det hårde liv i hænderne på sælgerne. Og så er scanneren indbygget, hvor HP's iPaq skal have en ekstern stregkodelæser, siger Erik Højbjerg.
Han vurderer, at Pilgrim har bekostet et sted mellem 800.000 og en million kroner på sin PDA-løsning inklusiv såvel soft- som hardware.
Udover at give sælgerne friere tøjler til at snakke med kunderne, betyder Pilgrims PDA-løsning også, at der sker betydeligt færre fejl.
Sælgerne skriver ikke forkerte koder på ordresedlen, og hjemme i Skanderborg læser de ikke forkert på de faxede ordresedler.
- De skal heller ikke taste ordrenumre ind i systemet på hovedkontoret længere, men bare printe pluklisterne ud, siger Anette Jensen.
Når sælgerne er hjemme på kontoret, synkroniserer de PDA-ordrerne med Pilgrims centrale server og ordresystem. Synkroniseringen kan også klares ved at koble PDA'en til en medbragt bærbar computer.