Las Vegas. Verdens største messe for forbrugerelektronik, Consumer Electronics Show i Las Vegas, tiltrækker alt fra bilfabrikanter til producenter af japansk kogegrej.
Det er dog udstyr til dagligstuen som eksempelvis verdens største HDTV på 102 tommer fra LG, størstedelen af de i år omkring 150.000 besøgende kommer for at se.
Netop HDTV var bogstavelig talt sat i centrum for den enorme messe, der er for stor til at kunne huses i Las Vegas Convention Center og derfor har bredt sig til flere af de omkringliggende hoteller.
Selvom HDTV kunne sole sig i centrum af messen, så var det dog kampen om, hvordan kunderne får indhold på de store skærme, der var centrum for CES 2006.
Med Sony og Toshiba i spidsen var messen således slagmark for de første tilløb til opgøret mellem de to formater, der begge bejler til at afløse dvd'en, Blu-Ray og HD-DVD.
Overraskende for mange, benyttede Sony sig ikke af CES 2006 til at fremvise den kommende spilkonsol Playstation 3. Den var i stedet forvist til at spille en birolle som støtte for præsentationen af Blu-Ray.
Sonys beslutning kan skyldes, at CES finder sted på Microsofts hjemmemarked, og Sony hellere vil benytte enten CeBIT-messen i Tyskland i marts eller spilmessen E3 i maj.
Microsoft slog endnu et slag for selskabets Media Center, som er Microsofts bud på, hvordan pc-hardware kan gøre krav på en plads i nærheden af det nye HDTV.
Chipproducenten Intel lancerede sin Viiv-platform, som dækker over selskabets chipspecifikationer til multimedie-pc'er, blandt andet Microsofts Media Center.
En stor del af brusen var dog gået af champagnen, fordi Intel i flere måneder forinden havde brugt enhver lejlighed til at omtale Viiv for at undgå at blive overhalet indenom af rivalen AMD.
Det halv-danske og nu eBay-ejede Skype var ligeledes på manges læber med flere store firmaers lanceringer af Skype-telefoner med blandt andet trådløst netværk, så telefonerne kan tages med ud af huset og stadig benytte Skype.
Læs mere om CES 2006 i fredagens udgave af den trykte Computerworld.