Syndens By Las Vegas gør sig klar til at lægge messecenter og hoteller til verdens største messe for forbrugerelektronik, Consumer Electronics Show eller CES, som i år ser ud til at blive større end nogensinde.
Hvor det tidligere var den rene it-messe Comdex, som trak it-giganterne til Las Vegas, så har den eksplosive vækst i interessen for forbrugerelektronik gjort CES til det nye mødested for firmaer som Microsoft, Intel og Cisco.
Præsentationer på vej
Microsoft ventes således at slå endnu et slag for selskabets satsning på pc'en som den samlende medieplatform med Media Center.
Intel ventes at præsentere nye processorer specielt udviklet til selskabets Viiv-platform, som er multimedie-svaret på Centrino.
Cisco har gennem 2005 vist, at selskabet er interesseret i at gøre IP-netværket til den platform, der skal bære fremtidens indhold og erstatte konventionelt kabeltv. Cisco har således investeret både i netværksteknologi og i den danske elektronikproducent Kiss.
CES 2006 vil være den første mulighed for Ciscos datterselskab Linksys til at fortælle mere detaljeret om, hvad selskabet vil med danske Kiss' teknologi.
I alt har CES 2006 tiltrukket mere end 2.500 udstillere, som tæller både små firmaer, der præsenterer eksotiske "gadgets", og store internetfirmaer som Yahoo og Google.
De to sidstnævnte vil sammen med Microsoft formentlig kæmpe om indholdleverandørernes og ikke mindst kundernes gunst, når medieindhold i højere grad vil blive distribueret on-demand.
- Vi vil på CES komme til at se mange nye måder at få indhold ud til forbrugerne. Alle forsøger at finde måder at nå ud til det store, men segmenterede publikum, siger konsulent Saul Berman fra IBM til nyhedsbureauet AP.
CES 2006 begynder officielt onsdag, men en række firmaer forsøger at undgå at drukne i mængden og har derfor allerede siden før jul annonceret nye produkter, der vil blive præsenteret på CES 2006.